Musiken bygger broar – och murar…

Under rubriken ”Music & Cultural Memory” träffades musiketnologer från 15 länder i Ljubljana den 19-23 september. Mötet hölls inom ramen för den europeiska organisationen ESEM (European Seminar in Ethnomusicology). Årets tema gav utrymme för diskussioner om musikens funktion i konfliktsituationer, som propagandamedel, som en del i historieskrivningen m.m.

Ewa Dahlig-Turek (Polen) och Ana Hofman (Slovenien) diskuterar partisansångernas plats i dagens Slovenien. Foto: Dan Lundberg

Givetvis var forskningen om musikens och sångens roll i samband med kommunistregimernas fall på Balkan och samband med skapandet av nya nationer i fokus under mötet, med tanke på att det hölls i Slovenien. Andra intressanta teman var musikens roll som identitetsmarkör för olika minoriteter. Inte minst samiska förhållanden diskuterades av flera forskare. Musikens roll i olika ultranationalistiska rörelser i Europa behandlades också.

Svenska deltagare var Krister Malm, Anna Malm, Jill Johnson och Visarkivets chef Dan Lundberg, som också är president i ESEM fram till 2014.

Konferensprogram

Ny radioserie med Visarkivet: ”Sång i sikte!”

Viggo spanar och funderar i ”Sång i Sikte!”.
Foto: Jakob Munck/UR

Idag måndag 10 september börjar UR-serien ”Sång i sikte” i P4 kl 17.45, en programserie som riktar sig till lågstadiet men som säkert tilltalar de flesta som är nyfikna på visors och sångtraditioners historia. Serien är ett samarbete mellan Svenskt visarkiv (som står för research och lärarhandledningar) och Produktionsbolaget Munck. Serien går varje vardag denna vecka (10-14/9).

I programmen får vi följa Viggo, 8 år som seglar jorden runt i båten Valkyria med sin mamma Matilda och hennes gudmor Peggy. I varje avsnitt hör vi historier om specifika sånger knutna till olika tillfällen, hur de uppkommit och varför. Syftet är att ge en ökad förståelse för varför viss musik och vissa texter lever kvar i generation efter generation och vad sångerna i sig fyllde för syfte då de en gång skrevs eller började sjungas.

Jazzens genus och föreställningar om autenticitet

Jazzens genus och föreställningar om autenticitet var två huvudteman som diskuterades på den tionde nordiska jazzkonferensen som hölls på Musik- och teatermuseet i Stockholm, 30-31 augusti, och arrangerades av Svenskt visarkiv.

Föreläsare från Skandinavien, Väst- och Östeuropa samt USA deltog och bjöd på många intressanta infallsvinklar och perspektiv inom konferensens teman. Blicken var riktad på såväl historiska företeelser och personer som samtida fenomen och händelser.

Mats Gustafsson, Jan Allan, Gunnel Mauritzson och Eva Sjöstrand i en paneldiskussion om hur man kan och får spela Lars Gullins musik. Foto: Eric Hammarström

Kvinnliga artisters roll och erfarenheter av musiklivet dominerade av naturliga skäl innehållet i anförandena. Men ämnen som original och/eller kopia samt ”äkthet” gavs intressanta belysningar, liksom jazz som undervisningsämne. Konferensen avslutades med en paneldiskussion på temat ”How to play Lars Gullin”?

Konferensen har dokumenterats för en kommande publikation.

Konferensprogram och abstracts

Forskningsprojektet Mixa eller maxa presenterat på Stallet

Vid ett seminarium den 31 augusti på folkmusikscenen Stallet – inför spelmansstämman på Skansen  den 1 september – presenterade Svenskt visarkiv sitt nyligen inledda forskningsprojekt Mixa eller maxa.

Mathias Boström berättade om en ideologiskt särpräglad musiksamlare på 1800-talet, C. E. Södling; Anders Hammarlund gav några inblickar i Skansens introduktion av den koreograferade dansleken i samband med Konst-och industriutställningen i Stockholm 1897.

Dan Lundberg visade med utgångspunkt från Svenskt visarkivs samling av s.k. ”kåksånger” hur skiftande ideologiska och politiska strömningar snabbt kan förändra synen på vad som bör dokumenteras. Mats Nilsson (Göteborgs universitet) diskuterade dansdokumenationens teoretiska förutsättningar. I seminariet medverkade också de två musikvetardoktorander som knutits till forskningsprojektet: Karin Eriksson (Uppsala universitet) presenterade sitt fältarbete om Zorn-märkesuppspelningarna, och Madeleine Modin (Stockholms universitet) sin studie av instrumentsamlingarna på Musik och teatermuseet. En intresserad publik bidrog med sakkunniga frågor och synpunkter.

Mixa eller maxa finansieras med medel från Statens kulturråd.

Solospel och unikt samspel i Seglora kyrka

Lördagen den 1 september genomfördes årets spelmansstämma på Skansen. De som trotsat vädrets makter och tagit sig till Sollidenscenen kl 12 fick se ett spännande och varierat program med många av folkmusikens mest intressanta artister.

Folkmusik i regn och rusk! Christina Frohm leder allspelet på Sollidenscenen. Foto: Torbjörn Ivarsson

Visarkivet stod traditionsenligt som värd för mästerspelmanskonserten i Seglora kyrka. Årets konsert innehöll en minnesvärd mix av mästerliga musikanter – fiolspelmännen Kungs Levi-Nilsson och Ulf Störling, hornblåserskan Miriam Andersén och årets mottagare av Anders Zorns guldmärke; durspelaren Erik Pekkari.

Mästerspelmän i Seglora kyrka. Fr v Erik Pekkari, Miriam Andersén, Kungs Levi-Nilsson och Ulf Störling. Foto: Torbjörn Ivarsson

En verklig höjdpunkt var att spelmännen avslutade konserten med två låtar som de framförde tillsammans. En unik ensemble med kohorn, durspel och fioler uppstod!

Seminarium på Stallet 31 augusti

Varför samlar vi visor, låtar, danstraditioner och musikinstrument i museer och arkiv? Är det universella estetiska värden som står i fokus, eller är det etniska eller nationella kulturarv som betonas? Svenskt visarkivs forskningsprojekt Mixa eller maxa arbetar med dessa frågor. I ett seminarium på folkmusikscenen Stallet i Stockholm fredagen den 31 august kl. 15.00 inför lördagens spelmansstämma på Skansen berättar de medverkande om projektet:

 Mathias Boström: ”Att tända det tonkonstens ljus som frödjar och förädlar alla högre stående folk” – några upplysningar om C. E. Södling och gränserna för musikalisk chauvinism i 1800-talets Sverige

Karin Eriksson:  Varför zornmärket?

 Anders Hammarlund: Att ställa ut sig själv. Ringlekare och samlare på Skansen ur europeiskt perspektiv

 Dan Lundberg: Genom ett galler. Kåklåtar i Svenskt visarkivs samlingar

Madeleine Modin: Några syften med Musik- och
teatermuseets instrumentsamlingar.

Mats Nilsson: Dansandet och arkiverandet – varför kom dansen dit och vart tog den vägen?

Hagenfesten 2012: Art-flow in Dala-Floda

Umlaut Big Band med Roland Keijser i fez och pannlampa (foto: Lars Jönsson).

För tionde året i rad hölls den högintressanta musikfestivalen i Hagen i Dala-Floda 1-5 augusti, med basisten Joel Grip som huvudansvarig. Programmet bjöd som alltid på ett rikt utbud av musik och workshops inom genrerna jazz, improviserat, folk- och experimentell konstmusik och inte minst på möten mellan dessa former. Festivalen rymmer också konstutställningar och poesi och årets poet var ingen mindre än Tomas Tranströmer, vars poesi framfördes på olika språk under ledning av Göran Greider i poetens tysta närvaro.

Den nyligen bortgångna trumslagaren Thomas Mera Gartz hyllades med en sammanslagning av proggbanden Arbete och Fritid, Träd, Gräs och Stenar och Dungen. En annan slagverkare, som definitivt var fysiskt närvarande, var österrikaren Paul Lovens. En särling och stilbildare inom den fria musiken. Han framträdde i duo med sångerskan Sofia Jernberg och i en trio med Paul Hubweber på trombon och John Edwards på bas, vilket var några av festivalens höjdpunkter. Trion med Lisa Ullén piano, Nina de Heney bas och Okkyung Lee cello, var också en riktig höjdpunkt. Folkmusikern och violinisten Ellika Frisell, spelade med slagverkaren Rafael Sida och saxofonisten Jonas Knutsson. Hon och gav också en lysande solokonsert i kyrkan.

Det är fantastiskt att höra hur olika slags musik finner intima beröringspunkter under en sådan här festival! Man kan bara önska att den får en framtida fortsättning, trots en högst osäker ekonomi! Svenskt visarkiv medverkade med ett bok- och informationsbord och knöt viktiga kontakter under trevliga former. Mer finns att läsa på Hagenfestens webbplats.

//Roger Bergner

Spelmansstämma på Skansen

Lördag den 1 september är det dags för sommarens sista stora spelmanstämma. 180 spelmän och många dansare från hela landet fyller under hela dagen Skansens hus, gårdar och scener med polonias, polskor och polketter.  Och en hel massa mer förstås. Stämman smygstartar på Stallet vid Kungsträdgården fredag den 31 augusti med seminarium där Svenskt visarkivs forskningsprojekt om insamling och ideologi presenteras ”Mixa eller maxa”.

På Skansen: Sofia Karlsson, Peter Puma Hedlund, Lena Willemark, Svante Lindqvist och J P Nyströms, Zornjuryns ledamöter, årets Guldspelman Erik Pekkari, årets Hagström-stipendiat Lelo Nika Jr, Skansens spelmän och många fler! Dessutom blir det inslag av svensk-romsk resandemusik.

Visarkivet arrangerar tillsammans med Svenska folkdansringen: Mästerspelmanskonsert i Seglora kyrka kl 14.30 på lördagen.

Medverkande mästerspelmän:

Erik Pekkari, durspel
Kungs Levi-Nilsson, fiol
Miriam Andersén, kohorn
Ulf Störling, fiol

Ramprogram
10.00 Skansen öppnar – allmänt spel vid gårdar och hus för de som vill
11.00–12.00 Lilla spelmansstämman för barn och ungdomar mellan 7–15 år
12.00 Allspel och program på Sollidenscenen: Sofia Karlsson, Lena Willemark, Peter Puma Hedlund, JP Nystöms, Lelo Nika Jr och Erik Pekkari m fl.
12.30–15.00 Spel vid gårdar och hus
14.00–18.00 Dans på Bollnästorget och Tingvallen
14.00–18.00 Spel vid gårdar och hus, spel till dans, ungdomsscen och uppvisning av folkdräkter från hela landet.
14.00–17.00 Minikonserter med riksspelmän och grupper på olika platser.
14.00–18.00 Ungdomsscen på Galejan
14.00–18.00 Spelstuga i Folkets Hus
14.30–15.30 Mästerspelmanskonsert i Seglora kyrka
16.00–17.00 35 år med JP NyströmsJubileumskonsert  i Bragehallen
Ca 18.00–18.30 Avslutande allspel på Sollidenscenen
Och utanför programmet;  buskspel på så många platser som det bara går – stämmornas själ…

På kvällen fortsätter spel vid gårdar och hus och spel till dans efter lista på Galejan till långt fram emot natten.

För första gången blir det också en särskild stämma för barn och ungdomar. Till Lilla spelmansstämman är alla folkmusiker mellan 7-15 år välkomna!

Detaljerat program finns på www.spelmansstammapaskansen.se

FörFestFredag 31 augusti på Stallet, Stallgatan 7, Kungsträdgården
Mixa eller maxa – om kulturarv, identitet och folkbildning, seminarium kl 15, ingen avgift. Arr: Svenskt visarkiv
Spel från scen och buskspel från kl 18.00. Entré 50 kr

Nyfiken på Jazzens genus? Än finns tid att anmäla sig till konferensen!

Monica Petrini, altsax, ca. 1956. En av Sveriges första kvinnliga jazzsaxofonister. Foto ur Estrads arkiv/Rolf Dahlgren, i Svenskt visarkiv.

Årets nordiska jazzkonferens arrangeras i år av Svenskt visarkiv och hålls på Musik- och Teatermuseet i Stockholm den 30-31 augusti 2012. Temat är ”The Gender of Jazz and Notions of Authenticity” – centrala men ännu inte särskilt utforskade områden i jazzens väsen. För program och ytterligare information se NJC:s hemsida.

Konferensen är kostnadsfri, men föranmälan ska ske senast tisdag den 28 augusti till jazzconference@visarkiv.se. Välkomna!

Dragspelaren Erik Pekkari fick Zorns guld!

Erik Pekkari med Anders Zorns guldmärke på bröstet. Foto: Mathias Boström

Vid riksspelmansstämman i Borås den 12 augusti tilldelades durspelaren Erik Pekkari Anders Zorns spelmansmärke i guld. Erik har varit en stilmässig förebild för många svenska dragspelare när det gäller en- och tvåradiga spel. Debutalbumet Högtryck gavs ut 1992 på skivbolaget Drone. Vid sidan av solokarriären har Erik uppmärksammats för samarbetet med spelmännen Pelle Björnlert och Bengt Löfberg. Tillsammans med dem spelar han på två suveräna folkmusikskivor: Mikaelidansen (2000) och Gubbstöt (2004).

Erik Pekkari kommer att medverka i Svenskt visarkivs mästerspelmanskonsert i Seglora kyrka på Skansen vid spelmansstämman den 1 september.

Visarkivets tidigare publicerade nyheter om uppspelningarna 2012:

Täpp Jenny Nylander ny riksspelman

Ölands första riksspelman!

Två gånger kulning och dubbelt fiolsilver