Kim Hedås. Foto: Andrea Hedås Schmidt
”Människor väntar på att få höra musiken”
Musiken måste få verka i egen sak – därför behövs Musikverkets projektstöd. Det menar tonsättaren Kim Hedås, ny ledamot i Konstnärliga rådet.
Under de senaste åren har Kim Hedås musik kunnat höras på allt ifrån NorrlandsOperans scen till Venedigs arkitekturbiennal. Hennes verk har spelats av Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Pärlor för svin, Kroumata och GöteborgsOperan, för att nämna några.
Fokus på musikens relationer
Kim Hedås arbetar även med elektroakustisk musik och är en flitig användare av Elektronmusikstudion på Musikverket. Parallellt ägnar hon sig även åt konstnärlig forskning och 2013 disputerade hon vid Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet. Temat, både för hennes egen musik och för avhandlingen, är musikens relationer – hur förhåller sig musik till det som inte är musik?
– Jag är intresserad av spatialisering inom elektroakustisk musik. Hur påverkas lyssningsupplevelsen av att musiken komponeras och placeras i ett specifikt rum? Hur kan musikens rumsliga möjligheter utforskas? Det är frågor jag ägnar mig åt.
”Musiklivet har fått en skjuts framåt”
Nu tar hon själv plats i ett nytt rum, Musikverkets konstnärliga råd. På uppdrag av regeringen ska hon och de andra rådsmedlemmarna fördela Musiklivets stöd till musiklivet, 25 miljoner kronor om året.
– Jag ser fram emot att få vara med i rådet. Det händer så väldigt mycket just nu, det är som att hela musiklivet har fått en skjuts framåt. Det ska bli spännande att få ta del av ansökningarna och följa utvecklingen den vägen.
Utrymme för experiment
Just utveckling är nyckelordet i sammanhanget, enligt Kim Hedås. De konstnärliga processerna måste få tid på sig att verka och det måste få finnas utrymme för experiment. Här kan Musikverkets stöd spela en viktig roll, menar hon.
– Inget kan vara färdigt från början, det gäller för alla former av konst. Först i backspegeln kan vi se vad som leder vidare, det kan man inte veta medan man håller på. Det måste finnas möjlighet att pröva olika idéer. Musiken måste få verka i egen sak.
Vill nå ut till lyssnarna
Nästa steg är att sprida den musik som blir resultatet av Musikverkets
miljoner.
– Intresset för musik är större än någonsin. Det finns enormt många aktörer och en stor publik. Det gäller att vi når ut till dem som vill lyssna, för människor väntar på att få höra musiken.
Kommentarer