Mixa eller maxa
– om kulturarv, identitet och folkbildning
Varför samlar och dokumenterar statliga institutioner och myndigheter musik, konst eller andra estetiska yttringar? Vad är den grundläggande motivationen? Är det universella estetiska värden som står i fokus, eller är det ett avgränsat etniskt eller nationellt kulturarv som betonas?
Svenskt visarkivs forskningsprojekt Mixa eller maxa – om kulturarv, identitet och folkbildning – behandlade frågor om insamling och ideologi. Allt samlande bygger på urval som är beroende av både samhällsideologier och maktförhållanden. Vem bestämmer vad som skall betraktas som kulturarv och därmed bevaras på museer eller bli kulturminnesbevarat? Eller motsatt: vem bestämmer vad som skall förgås och därmed glömmas.
Undersökningen utgår från Svenskt visarkivs samlingar och insamlingsarbeten. Även folkmusikdokumentationens idéhistoriska rötter studerades, bland annat genom jämförelser med motsvarande institutioner i andra europeiska länder. Projektets forskare var Anders Hammarlund, Mathias Boström och Dan Lundberg från Musikverket. Mats Nilsson från Göteborgs universitet samt doktoranderna Madeleine Modin (Stockholms universitet) och Karin Eriksson (Uppsala universitet).
Mixa eller maxa genomfördes med stöd från Statens kulturråd. Projektet pågick aktivt 2011-2014 och avslutades med konferensen Minnen för livet i augusti 2014.
Projektet resulterade i ett antal vetenskapliga rapporter, artiklar och konferensrapporter.
Publikationer
Hammarlund, Anders 2015: Documentum. Meddelanden från Svenskt visarkiv 49
Nilsson, Mats 2016: Dokument dansar inte. Meddelanden från Svenskt visarkiv 50
Boström, Mathias 2016: Det stora inspelningsprojektet. Meddelanden från Svenskt visarkiv 51
Lundberg, Dan 2015: ”Archives as Applied Ethnomusicology” i The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology
Lundberg, Dan 2015: ”En har du gett gyllne pengar, en gav du en vandringskäpp. När musik blir till kulturarv” I antologin Lekstugan: festskrift till Magnus Gustafsson / Mathias Boström (red.)
Albumet ”Folk” med jazzgruppen Oddjob /Caprice records
Kommentarer