Kammarmusik i förskolan
Haga Duo gav sig ut med gitarr och flöjt för att få barn att intressera sig för klassisk musik. Se hur de gick till väga för att väcka spelglädjen och få en hel förskolegrupp att njuta av Bach.
Haga Duo består av två välmeriterade musiker, flöjtisten Sareidah Hildebrand och gitarristen Joakim Lundström. Våren 2012 besökte de tre förskolor i Stockholm med målet att få barn i unga åldrar att intressera sig för klassisk musik och att själva vilja spela musik. Projektet genomfördes med ekonomiskt stöd från Musikverket.
Scenkläder och rekvisita lämnades hemma. Duon var endast rustad med sina instrument och en noga sammansatt repertoar med musik av bland andra tangokompositören Astor Piazolla, Johan Sebastian Bach och Evert Taube.
Fullt fokus på musiken
– Vi ville skala av framträdandet för att fånga barnens intresse för det essentiella – musiken, säger Joakim Lundström.
Målet var att med enkla medel skapa en grund för en framtida publik och framtida musikutövare på olika nivåer. Barnen fick höra samma konsert tre gånger och även prata om sina upplevelser av musiken. Under ledning av duon fick barnen även komponera ett eget stycke, Sången om de glada djuren.
– Vi var lite oroliga för att de skulle ha svårare att sitta still och lyssna för varje gång vi kom men det var precis tvärtom, intresset ökade för varje gång. Barn har en väldigt god lyssningsförmåga och är väldigt kreativa.
Bad om Bach i repris
Enligt Joakim Lundström är nyckeln till ett gott resultat bland annat att mötet med musiken sker i små grupper med tid för eftertanke och samtal, att musiken håller hög kvalitet och att barnen själva får vara med och gestalta.
– När barnen bad oss spela Bach igen och när hela gruppen gungade loss till en tango av Piazolla så värmde det verkligen våra musikerhjärtan. Vi ser det som ett tydligt bevis på att det faktiskt fungerar jättebra att spela klassisk musik för barn, avslutar Joakim Lundström.
I den första ansökningsomgången under 2013 fick Haga Duo ytterligare stöd från Musikverket för att genomföra projektet i större skala med besök på fler förskolor.
Kommentarer