""

Elena Wolay 

”Utgångspunkten är konst som berör”

Som en av de hårdast arbetande eldsjälarna i alternativa Musiksverige tar Elena Wolay plats i konstnärliga rådet.

Musikjournalist, föreläsare, bandbokare samt curator för konserter och utställningar. Elena Wolay håller sig sysselsatt inom musiksfären. Via plattformen Jazz Är Farligt som hon drivit sedan 2011 har hon under många år beskrivits som en av de mest drivande krafterna på Sveriges alternativa musikscen. Tidigare har Wolay suttit som ledamot i Bedömningskommittén för Nordiska rådets musikpris, expert i arbetsgruppen för Kulturrådets fonogramstöd, sakkunnig i beredningen av bidrag till musikarrangörer på Kulturrådet, och som sakkunnig för Kulturförvaltningen Stockholm stad.

Vad hoppas du kunna bidra med i konstnärliga rådet?

Jag hoppas att kunna bidra med en djup inblick inom främst den experimentella scenen och gränslandet mellan jazzens alla subgenrer, techno, elektroakustiskt, rock till noise och allt där emellan. Dessa genrer har inte många institutioner men ett flertal har scener som är livsnödvändiga för respektive genrer. Jag hoppas också att kunna bidra med nya perspektiv som afrosvensk och med expertis inom dessa fält.

Vad har du för förväntningar för rådets arbete de närmsta åren? Har du någon fråga som du brinner lite extra för?

Jag anser att det bör vara en del utav vårt arbete att jobba för en mångfald. En mångfald av inte bara genrer utan även en mångfald av våra grupper i samhället. Dessa ska representeras nationellt och gärna via oss, för det är så vårt land ser ut.

I mitt arbete är utgångspunkten konst som berör, som gör motstånd och har en tydlig framåtsträvan, många gånger med afrofuturism, konkretpoesin eller jazzen som kärnan.