Ur föreställningen Hos oss.
Opera Hos oss
Hos oss är en intim operaföreställning som utspelar sig i lägenheter, långt från operahusens pampiga scener. Syftet är att ge en direkt och nära upplevelse av nyskriven musikdramatik.
Det uppstår en viss trängsel i trapphuset när 15 personer ska slussas in i samma lägenhet. Men till slut har alla kommit över tröskeln och fått på sig sina blå skoskydd i plast, dörren stängs och föreställningen kan börja.
Samtidigt sker samma sak i tre andra bostadshus på ett stenkasts avstånd från Mariatorget på Södermalm i Stockholm. Fyra olika scener ur den nyskrivna kammaroperan Hos oss spelas parallellt i fyra lägenheter för fyra olika publikgrupper.
Skenbarhet och autenticitet
När scenerna är sluts guidas grupperna vidare till nästa lägenhet och nästa del av föreställningen. De leds på en noga utstakad väg för att inte möta varandra på vägen. Hela iscensättningen går i linje med föreställnings tema.
– Hos oss kretsar kring begreppen skenbarhet och autenticitet, kring att leva intill varandra i staden, utan att för den skull leva nära varandra. Här öppnar vi upp dörren till grannen, kliver över tröskeln och se vad som pågår i lägenheten bredvid, säger föreställningens producent Maria Jennefelt.
Utformad för små rum
Musiken är skriven av tonsättaren Thomas Jennefelt med text av författaren och dramaturgen Magnus Florin. Tillsammans har de skapat ett mobilt operaverk, utformat för små rum fjärran från teatern.
– Det finns en traditionell föreställning om vad opera är och den är starkt kopplad just till operascenen. Vi vill hålla det enkelt och ge personer en möjlighet att möta opera på ett nytt sätt. Samtidigt får de även möta varandra, det blir en väldigt intim stämning.
Stöd från Musikverket
Sammanlagt gavs sex föreställningar för drygt 400 besökare i Stockholm under hösten 2012, med ekonomiskt stöd från bland annat Musikverket. Nu pågår förberedelserna för att ta föreställningen utomlands med första stopp i Berlin, också det med stöd av Musikverket.
I Stockholm satte Maria Jennefelt upp lappar på stan för att få tag på lämpliga lägenheter att spela i. I Berlin har produktionen fått hjälp av bland annat Svenska ambassaden för att hitta kontakter och möjliga lägenheter.
– Vi lärde oss mycket av föreställningarna i Stockholm. Inte minst rent logistiskt av att samordna fyra samtidiga scener och att få publiken att röra sig däremellan enligt schema. Nu blir det en utmaning att omsätta något liknande i en ny stad, avslutar Maria Jennefelt.
Kommentarer