Helena Munktells musik framförs i konsertserien Oerhört ohört. Foto: Kungliga Operan

Helena Munktells musik framförs i konsertserien Oerhört ohört. Foto: Kungliga Operan 

Oerhört ohört på Operan

Konsertserien Oerhört ohört på Kungliga Operan lyfter fram kvinnliga tonsättare i ljuset. Upprinnelsen är en återupptäckt musikskatt i Musik- och teaterbibliotekets samlingar. Torsdag den 27 mars framförs verk av Elfrida Andrée och Helena Munktell.

Konsertserie med kvinnliga tonsättare

Konsertserien Oerhört ohört på Kungliga Operan i Stockholm lyfter fram sex kvinnliga tonsättare vars verk har hittats i Musik- och teaterbibliotekets arkiv. Detta som en del i projektet Kvinnliga tonsättare i Sverige.

Först ut var en konsert i september 2013 med musik av Laura Netzel (1839–1927). Den 14 november var det dags för verk av Valborg Aulin (1860–1928), som under en tjugoårsperiod komponerade två stråkkvartetter, en orkestersvit, ett tjugotal pianostycken samt sånger och körverk. I slutet av februari 2014 framfördes musik av Alice Tegnér (1864–1943) och Amanda Maier 1853–1894).

Nu fortsätter Oerhört ohört med verk av tonsättarna Elfrida Andrée (1841–1929) och Helena Munktell (1852–1919). Torsdag den 27 mars framförs ett program där bland annat musik ur enaktsoperan I Firenze av Helena Munktell och musik ur operan Fritiofs Saga av Elfrida Andrée ingår.

Oerhört ohört

Musik av: Elfrida Andrée (1841–1929) och Helena Munktell (1852–1919)
Medverkande: Lena Nordin, sopran, 
Jesper Taube, tenor, Ingrid Tobiasson, mezzosopran, 
Calle Lindén, baryton, Jens Persson, baryton, Agneta Lundgren, sopran, Jannica Gustafsson, violin, Kati Raitinen, cello, Hans-Erik Goksöyr, piano, Inese Klotina, piano, Katarina Aronsson, presentatör
Tid: Den 27 mars kl 18.00
Plats: Kungliga Operan, Guldfoajén, Stockholm
För fullständigt program

En återfunnen repertoar

Tonsättaryrket har länge varit, och är än i dag, ett mansdominerat yrke. Under senare delen av 1800-talet trädde flera kvinnliga tonsättare fram i Sverige, men de möttes ofta av fördomar och misstro på grund av sitt kön och musiken de skrev har fått en undanskymd plats i musikhistorien.

Konsertserien Oerhört ohört har sin upprinnelse i projektet Kvinnliga tonsättare i Sverige. Under 2012 genomförde Kungl. Musikaliska Akademien den första fasen av projektet med ekonomiskt jämställdhetsstöd från Musikverket. Vid en flera månader lång inventering hittades över 1 000 verk av drygt 70 kvinnliga tonsättare i Musik- och teaterbiblioteks arkiv – verk som tidigare legat utspridda i samlingarna.

Målet med projektet är att lyfta fram denna undangömda musikskatt i ljuset och göra verken spelbara för dagens orkestrar. Under 2013 fick Akademien ytterligare jämställdhetsstöd från Musikverket för att skanna, katalogisera och på sikt publicera noterna för gratis nedladdning.

Mer läsning

Mer om jämställdhetsprojektet Kvinnliga tonsättare samt förteckning över de 1 000 verk som har hittats

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.