Föreställningen Witch, Bitch, Temptress, Feminist
Barocka kvinnor och dagens näthat
Vad händer när dagens näthat ställs mot dåtidens musik skapad av en undertryckt grupp – kvinnor? I Witch, Bitch, Temptress, Feminist utforskar Utomjordiska detta samband.
Av alla verk som framförs på svenska konsert- och operahus är endast 3,8 procent skrivna av kvinnor. Det är något som musikteatergruppen Utomjordiska vill förändra med föreställningen där samtliga stycken är skrivna av kvinnor. Dessa tonsättare har varit ifrågasatta, underskattade och är nu i stor utsträckning bortglömda.
Belyser näthatet
I Witch, Bitch, Temptress, Feminist vill gruppen ge kvinnornas berättelser nytt liv och samtidigt ställa musiken mot dagens uttryck för kvinnoförakt – näthatet. Vad händer med kvinnor som får ta emot en strid ström av hot, hat och sexism? Hur ser vi på hatfulla ord riktade mot enskilda personer till tonerna av förringade kvinnliga tonsättare?
Idén till föreställningen kom när föreställningens upphovskvinna Amanda Flodin fick utstå hat och hot då hon uppmärksammats i media för att ha reagerat då en spårvagnsförare behandlade en grupp romska kvinnor illa. Att motta de hatfulla mejlen och kommentarerna fick henne att fundera över hur det måste vara att få ta emot den typen av hat regelbundet.
Projicerade kvinnohat
Under föreställningen projiceras autentiska hatinlägg som skickats till kvinnor i eller utanför offentligheten. Tillsammans blir musiken och de projicerade texterna ett tydligt uttryck för kvinnans utsatta roll genom historien.
Witch, Bitch, Temptress, Feminist framfördes under den feministiska festivalen Barocka kvinnor i på Röda Sten Konsthall i Göteborg.
Fakta om projektet
Projektnamn: Witch, Bitch, Temptress, Feminist
Projektägare: Utomjordiska
Projektstöd från Musikverket: 35 000 kronor i ansökningsomgång 2015:2