Regulating aggression. Foto: Markus Gårder/Folkoperan 

Opera i nya former

Elektronmusik, punk och performance. Det förnyas och blandas friskt när Folkoperan bjuder in till gratis operafestival 30–31 mars i samarbete med Elektronmusikstudion. Musiker, skådespelare, konstnärer, exfångar och regissörer har bjudits in för att på scen ge sitt svar på frågan: vad är operaperformance?

Ytterligare en fråga som aktualiseras i sammanhanget är vad elektronmusik egentligen har med opera att göra. De två konstformerna förenas på Opera Showroom, den första upplagan av vad som ska bli Folkoperans årliga festival.Elektronmusikstudion, EMS, en del av Musikverket, medverkar med flera programpunkter.

Flera artister från EMS

Sångerskan, perfomancekonstnärern och tonsättaren Anne Pajunen framför sitt stycke Some Details som har komponerats på Elektronmusikstudion. Koreografen Per Sacklén, även han knuten till EMS, medverkar med Op-motion, ett samarbete med studenter från Operahögskolan i Stockholm.

Mellika Melouani Melani, konstnärlig ledare för Folkoperan, framför dessutom sitt verk Regulating Aggressionmed elektroakustisk musik av Mats Lindström, ljudkonstnär och chef för EMS. Fokus för projektet är svensk kriminalvård och kopplingen mellan operasångarens urkrafter och fängelseinternens ursinne.  På scenen medverkar före detta fångar från svenska fängelser.

– Det här är första gången jag närmar mig opera. När Mellika Melouani Melani frågade mig om jag ville vara med fanns det inte på kartan att tacka nej. Hon är en av Sveriges mest spännande kulturpersonligheter och Regulating Aggression är ett väldigt starkt projekt, säger Mats Lindström.

Tidig elektronisk opera

Han må han vara grön i sammanhanget för egen del, men kopplingen mellan EMS och opera går tillbaka till grundandet av EMS på 60-talet.

– Karl-Birger Blomdahl var initiativtagare till EMS och en av de första tonsättarna som integrerade elektronmusik i ett i operaverk. Tillsammans med Erik Lindegren skrev han operan Aniara, som bygger på Harry Martinssons epos. Den innehåller flera elektroniska partier och uruppfördes på Stockholmsoperan redan 1959, säger Mats Lindström.

Så visst finns det en koppling mellan elektronmusik och opera, både nu och då. Under Opera Showroom får publiken uppleva fler experimentella möten mellan genrer, bland annat mellan opera och punk och opera och performancekonst. Den som vill veta hur det ter sig i praktiken kan bege sig till Folkoperan 30–31 mars, fri entré.

Hela programmet finns på Folkoperans hemsida, där det går att lyssna på några smakprov.

Kommentarer

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.