Nina Stemme i Turandot på Kungliga Operan 2013. Foto: Gisle Björneby

Nina Stemme i Turandot på Kungliga Operan 2013. Foto: Gisle Björneby 

Opera för nördar

Stina Westerberg, operanörd och generaldirektör på Musikverket har satt ihop veckans spellista. Möt legenden Pavarotti, den kraftfulla Nina Stemme och Jussi Björling på Gröna Lund.

Lyssna på listan

Vad är opera för dig?
– För mig är opera den ultimata konstformen eftersom den har allt – fantastiskt vacker musik, dans, stora känslor och scenografi. Främst är det förstås sången när den ligger på en nivå som får mig att häpna. Tänk bara på musklerna och tekniken som krävs för till exempel Nina Stemme att kunna sjunga som hon gör, samtidigt som hon får det att se så lätt ut. Hennes röst förmedlar ett nästan viktlöst tillstånd.

Är opera en ny eller gammal kärlek?
– Jag har alltid lyssnat på opera och tidigt i livet gått på föreställningar. Båda mina föräldrar är extremt musikintresserade med fokus på sång. Pappa spelade piano och samarbetade med en operasångerska och de brukade repa hemma hos oss. Min första fasta anställning som flöjtist var på Norrlandsoperan och den första uppsättningen jag medverkade i var La Bohème. Vi turnerade över hela Norrland. Oförglömligt!

Är opera alltid bra?
– Nej. Jag kan bli oerhört irriterad när jag lyssnar på opera och musiken inte stämmer överens med hur jag tycker att det ska låta. Till exempel blir jag väldigt störd av långa transportsträckor. Men så kommer de där styckena där allt bara lyfter och faller på plats. Det är så bra att jag bara… saknar ord.

Vad har du med på din lista?
– Jag har valt ut det som är vackert att lyssna på. Jag såg en ung Pavarotti på tv häromdagen och tänkte att han måste med. Och så Nina Stemme förstås, det går inte att göra en operalista i dag utan henne. Hon är en megastjärna! Musettas aria ur La Bohème kvalar in eftersom det är mitt absoluta favoritstycke. För att koppla det till min egen roll som flöjtist så har jag också valt några kända flöjtsolon, bland annat ur Carmen. Jag har även tagit med en fantastisk liten inspelning från Gröna Lund där Jussi Björling sjunger en aria ur Trollflöjten konsertant* med ett piano, bara en sådan sak.

Har du några tips till en operanybörjare?
– Börja inte med en fyra timmars Wagneruppsättning det första du gör, då kommer du att knäcka du ihop. Trollflöjten av Mozart är ett perfekt första möte, den kommer snart på Operan. En bra uppsättning av Trollflöjten finns dessutom på dvd, filmatiserad av Ingmar Bergman, för den som vill börja hemma. Drottningholms slottsteater är ett annat tips. Där kan man lyssna på opera i ett litet, mysigt format i en historisk miljö, det är väldigt trevligt.

*Konsertant betyder att en opera uppförs som en konsert, utan dekor, kostym och agerande, det kan även betyda att framträda solistiskt och vara en beteckning för solisistisk glans och virtuositet.

Lista över veckans låtar

  • Puccini: Turandot / Act 3 – Nessun Dorma! – Luciano Pavarotti, The John Alldis Choir, Wandsworth School Boys Choir, Zubin Mehta, London Philharmonic Orchestra
  • Trollflöjten: Ack detta är en ängels blick – Jussi Björling, Wolfgang Amadeus Mozart
  • Salome: Ah, du wolltest mich nicht deine Mund Küssen lassen – Antonio Pappano, Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, Nina Stemme, Liora Grodnikaite, Gerhard Siegel
  • Bellini: Norma / Act 1– Casta Diva – Malena Ernman
  • Bizet: Carmen / Act 1 – Seguidilla – Malena Ernman
  • Orfeo ed Euridice: Dance of the Blessed Spirits – James Galway
  • Tokfursten (The King of Fools): Act 1 Scene 4: Ralsvalsen (Anton Rallare, Napoleon) – Tanja Kaitaniemi, Petter Hartman, Jenny Ryderberg, Thomas Svensson, Jonas Larsson, Linda Arvidsson, Anna Larsson, Kerstin Frodin, Tora Thorslund, Carolina Bengtsdotter–Ljung, Lisa Gustafsson, Salka Rosengren, Michael Bartosch, Mats Persson, Carl Unander–Scharin, Eric Skarby, Karin Frolen, Petter Axelsson, John Erik Eleby, Johan Moren, Goran Eliasson, Pelle Jacobsson, Clara Bystrand, Gunnar Manberg, Tomas Blanch
  • Ett dömspel (A Dream Play): Act II Scene 7: Ist der Universitetskazler (Daughter, Stage-Door Keeper, Officer, Poet) – Håkan Hagegård, Sten Wahlund, Harriet Andersson, Ingrid Tobiasson, Hillevi Martinpelto, Anders Bergström, Curt Appelgren, Adolf Fredrik Girls Choir, Stockholm Royal Philharmonic Choir, Adolf Fredrik Boys Choir, Arild Helleland, Staffan Sandlund, Carl Unander–Scharin, Henrik Westberg, Nina Stemme, Kjell Ingebretsen, Stockholm Royal Philharmonic Orchestra, Lars Kullenbo, Carina Jarlemark, Rolf Cederlöf
  • Don Giovanni, ATTO 1: Là ci darem la mano – Peter Mattei, Daniel Harding, Solistes De l’Académie Européenne De Musique D’aix-en-Provence, Mahler Chambre Orchestra, Lisa Larsson
  • Puccini: La Bohème / Act 2 – ”Quando M’en Vo” (Musettas Waltz) – Håkan Hagegård, Sir Colin Davis, José Carreras, Ashley Putnam, Katia Ricciarelli, Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden, Ingvar Wixell, Robert Lloyd, William Elvin
  • Rigoletto, Act 3: La donna è mobile – Jussi Björling

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.