Marit Strindlund. Foto: Sandra Lee Pettersson

Marit Strindlund. Foto: Sandra Lee Pettersson 

Vill utveckla konstmusikens roll

En hedrad chefsdirigent tar plats i Musikverkets konstnärliga råd. Marit Strindlund vill bidra till ett nyskapande och modigt musikliv.

När Marit Strindlund var 18 år och gick på musikgymnasium blev hon placerad framför en orkester och tillsagd att dirigera. Det blev en musikalisk vändpunkt. I dag är Marit Strindlund musikalisk ledare och chefsdirigent på Folkoperan i Stockholm, parallellt har hon en karriär som frilansande opera- och orkesterdirigent, framför allt i Belgien, Holland och Storbritannien.

I bagaget har hon bland annat en dirigentutbildning på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med inriktning mot konsert och opera samt en diplom- och masterutbildning i operadirigering vid Royal Northern College of Music.

Sedan 2015 har hon varit ledamot i Musikverket konstnärliga råd. Hon är även medlem i konstnärliga rådet för Ringsakeroperan i Norge.

Vad hoppas du kunna bidra med i konstnärliga rådet?

Jag hoppas kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter av både det fria musiklivet, institutionerna i det svenska musiklivet och kontaktytorna däremellan, eftersom jag själv är verksam som utövare inom båda fälten.

Jag vill också bidra med mina kunskaper om samtida konstmusik i det arbete som Musikverket och Musikplattformen bedriver när det gäller att stötta nyskapande och modiga projekt inom alla musikaliska genrer.

Vad har du för förväntningar för rådets arbete de närmaste åren?

Att vi aktivt, genom det stöd vi styr över, kan bidra till just ett nyskapande och modigt musikliv.

Har du någon fråga som du brinner lite extra för?

Dels att utveckla den nutida konstmusikens roll i samhället, men också att arbeta för en större medvetenhet när det gäller jämställdhet inom alla genrer och roller.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.