Lars Jönsson undersöker originallutan. Foto: Sofi Sykfont

Lars Jönsson undersöker originallutan. Foto: Sofi Sykfont 

Luta från Scenkonstmuseet presenteras på festival

2011 gav Scenkonstmuseet, dåvarande Musik- och teatermuseet, lutbyggaren Lars Jönsson i uppdrag att göra en rekonstruktion av en luta. Nu är rekonstruktionen färdig och kommer att presenteras under festivalen Nordmaling Baroque and Beyond som är en del av kulturhuvudstadsåret Umeå 2014.

Under flera år har Scenkonstmuseet, före detta Musik- och teatermuseet, dokumenterat olika instrumenttillverkare i Sverige. 2011 påbörjades en dokumentation av lutbyggaren Lars Jönsson. Projektet kretsade kring frågor som vem Lars Jönsson är, varför han började bygga instrument, om han kan leva på sitt yrke och vilken typ av instrument han bygger.

Tillverkningen filmades

För att dokumentera själva tillverkningen beställde museet ett instrument till samlingarna. Hela processen ”från ax till limpa” videofilmades och fotograferades av Suzanne Jönsson. Lars fick fria händer att välja instrument – antingen den egna lutmodell som han oftast får beställningar på eller en luta i museets samlingar.

Valet föll på en av museets lutor, ett anonymt instrument med många år på nacken. Lutan är ombyggd några gånger efter varje tids ideal och på 1800-talet fick den till slut en gitarrhals. För några år sedan upptäckte en tysk instrumentforskare på besök i museets magasin att instrumentet ursprungligen är en renässansluta tillverkad år 1612 av lutbyggaren Sixtus Rauwolf.

Projektet presenteras under festival

Nu är rekonstruktionen av den 10-koriga renässanslutan färdig och lutprojektet är i stort sett avslutat. Fredag den 5 september kan man höra lutenisten Jakob Lindberg spela på sin egen Rauwolf-luta i Nordmalings kyrka under konserten Kristallklara klanger – lutans lustfyllda magi.

Konserten sker i samband med festivalen Nordmaling Baroque and Beyond som är en del av Norrlandsoperans projekt River Stories under kulturhuvudstadsåret Umeå 2014. Före konserten berättar Lars Jönsson om lutan som instrument. Eva Olandersson, samlingsansvarig på Scenkonstmuseet, finns också på plats med den nytillverkade lutan.

Mer info om projektet i Scenkonstmuseets Museibloggen.

Mer information om konserten här.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.