Projektnamnet är en hyllning till Marit Bergman. Foto: maol/Flickr (CC)
Han heter Marit – Steg 2
Fler kvinnor på ledande och avgörande poster inom festivalbranschen. Det är målet med Livemusik Sveriges projekt som går under namnet Han heter Marit och som fått fortsatt stöd under 2014.
Enligt Livemusik Sverige lider den svenska festivalbranschen delvis av en ”cowboykultur”. Självlärda män som har för vana att rekrytera andra män sitter på många av de beslutsfattande posterna, heter det i projektansökan.
Jämställdhet – viktigaste frågan
Han heter Marit vill ändra på den saken. Projektnamnet är tänkt att slå fast att det som ofta antas vara en ”han” i festivalsammanhang lika gärna kan vara en ”hon”. Det är även en hyllning till artisten och låtskrivaren Marit Bergman som har drivit liknande jämställdhetsprojekt genom åren.
Nätverket Livemusik Sverige har tagit upp jämställdhet som den viktigaste frågan under 2013. Inom ramen för projektet skulle en arbetsgrupp bildas för att medvetandegöra och öka jämställdheten i festivalorganisationerna och i förlängningen också programutbudet.
Mentorskap och rekrytering
Målet är att samtliga festivaler som Livemusik Sverige arbetar med ska ha uppnått en medvetenhet om jämställdhetsarbete vid projektets slut och att åtminstone en tredjedel av dem ska arbeta aktivt med frågan till exempel i form av mentorskap och rekrytering.
Projektet beviljades 120 000 kronor 2013 i jämställdhetsstöd från Musikverket.
Under 2014 fortsätter projektet i steg 2 och drivs av Livemusik Sverige som har beviljats 170 000 kronor från Musikverket. Medlemsorganisationerna i Livemusik Sverige jobbar med jämställdhet i sina egna ledningsgrupper och strukturer. Projektet syftar också till att påverka produktionsbolagen och andra aktörer mot ett mer jämställt utbud.
Kommentarer