”Sexismen är ett stort problem i musiklivet”
Den senaste tidens vittnesmål om sexism i operavärlden är toppen av ett isberg. Bristen på jämställdhet är ett problem i hela musiklivet, säger Musikverkets generaldirektör Stina Westerberg.
– Jag har följt debatten om sexismen i operavärlden noggrant och historierna som har kommit fram är upprörande. De vittnar om en oerhört förlegad syn på kvinnor, män och konst.
Debatten, som Musikverket uppmärksammat tidigare, drog i gång när Gunilla Brodrej, operarecensent på Expressen, kritiserade Göteborgsoperan för att sätta upp kvinnoförnedrande operaporr. Ett av svaren hon fick var att hon behövde ett rejält ”kylskåpsknull”.
Det blev startskottet för en debatt där fler har valt att tala ut om sexistiska bemötanden i operavärlden, på scenen och bakom kulisserna. En av dem som har tagit bladet från munnen är sopranen Malena Ernman, som skrivit själv om sina erfarenheter och intervjuats i bland annat Sveriges Television.
En annan är sångaren Rickard Söderberg, som skriver i ett inlägg på SVT Debatt:
”Subretter tvingas le åt insinuanta förslag och dramatiska sopraner få sina decoltage studerade av gubbsjuka makthavare… Den som ifrågasätter en högt uppsatt dirigent eller regissör gör sig icke besvär – även om personen ifråga har betett sej som ett svin.”
De senaste sju åren har 91 procent av regissörerna på Göteborgsoperan varit män, på Kungliga Operan i Stockholm har männen utgjort 84 procent och på Malmö Opera 69 procent, enligt SVT:s Kulturnhyheterna.
Debatten har nu även plockats upp i Norge. Och bristen på jämställdhet är inget som är begränsat till operagenren, menar Stina Westerberg.
– Det finns ingen anledning att tro att det är värre inom operan än i andra genrer. Det råkar bara vara någon som fick syn på det. Ojämställdheten är ett problem i hela musiklivet, det visar studie efter studie. Musikbranschen är i sin tur en spegling av samhället. Sexismen är inte enbart ett musikproblem, det är ett samhällsproblem.
Såväl institutioner som enskilda konstnärer har ett ansvar för att verka för jämställdhet, menar Stina Westerberg.
– Respekten för den konstnärliga kreativiteten och friheten är oerhört viktig, men den måste också få ifrågasättas och konstnärer måste våga ifrågasätta sig själva. Att slentrianmässigt visa nakna bröst på scen och att fortsätta reproducera stereotypa könsroller har ingenting med det musikaliska uttrycket att göra.
Inom ramen för Musikverkets jämställdhetsuppdrag har sex panelsamtal om genus i musiklivet arrangerats på olika platser i landet det senaste året, de kan ses här. Den 10–11 maj hålls en jämställdhetskonferens i Stockholm under namnet Musikliv i balans. Inom kort presenteras de jämställdhetsprojekt som har fått stöd av Musikplattformen.
– Det är viktigt att hålla liv i debatten och att fortsätta arbetet för jämställdhet i musiklivet även efter att den mediala uppmärksamheten har lagt sig, avslutar Stina Westerberg.
Kommentarer