Panelen, från vänster Ellekari Larsson Sander, Rebecka Törnqvist, Hilda Sandgren, Josef Kallerdahl, Lina Brustad och Anders Engström, samt moderator Petra Markrgren Wangler

Panelen, från vänster Ellekari Larsson Sander, Rebecka Törnqvist, Hilda Sandgren, Josef Kallerdahl, Lina Brustad och Anders Engström, samt moderator Petra Markrgren Wangler 

Genussamtal på Manifest

Promotion-tjejer och A&R-killar. Konstnärlig frihet och institutionernas ansvar. Det var några av frågorna som togs upp på Musikverkets panelsamtal om genus och hierarkier i musiklivet. Många inlägg och frågor kom även från publiken.

Samtalet, som gick under namnet Musikliv i balans – sanning och konsekvens, leddes av kulturjournalisten Petra Markgren Wangler på Manifestdagen på Stacken i Stockholm. Efter att hon slagit fast för alla närvarande att detta var dagens viktigaste samtal, var paneldeltagaren Hilda Sandgren, som driver bokningsbolaget MTA productions, en av de första att ta till orda.

”Många klapp på huvudet”

– Som tjej är det oerhört svårt att nå maktpositioner i musikbranschen. Jag jobbade hårt på flera företag, men fick aldrig chansen att avancera. När jag bestämde mig för att starta eget var det många som klappade mig på huvudet och sa att det aldrig skulle gå, men skrattar bäst som skrattar sist. Det är det bästa jag har gjort.

Anders Engström, från SOM, plockade upp tråden om stereotypa roller i musikbranschen.

– Det finns väldigt många promotion-tjejer och väldigt många A&R-killar. Det vore spännande att se vad som hände med utbud och kvalitet om vi lyckades komma ifrån det mönstret, sa han och föreslog att det kanske är till ett sådant projekt som en del av Musikverkets jämställdhetsstöd bör gå.

I panelen satt även Josef Kallerdahl, från duon Josef & Erika och skivbolaget Hoob records.

– I jazzvärlden är fördelningen mellan manliga och kvinnliga musiker hyfsat jämn, men nästan alla viktiga beslut fattas av män och det är en stor bromskloss. Det är även viktigt att komma ihåg att musiken och konsten i sig vinner på jämställdhet, inte bara individer.

”Skolorna har ett stort ansvar”

Från såväl röster i publiken som paneldeltagaren Ellekari Larsson Sander, ena halvan av bandet The Tiny, framfördes synpunkten att skolor och institutioner har det största ansvaret för att driva jämställdhetsarbetet framåt.

– Jag är så trött på att få höra att tjejer måste ta mer plats. Det handlar om att ge oss plats, sa en i publiken.

Ett exempel som togs upp var studieförbundens verksamhet där endast 12 procent utgörs av tjejer/kvinnor. Paneldeltagaren Lina Brustad, från Studieförbundet Vuxenskolan och Nätverket 50/50, berättade att de delvis arbetar separatistiskt för att locka fler tjejer.

– Normerna tar fäste tidigt. Forskning visar till exempel hur tjejer redan på kulturskolan väljer tvärflöjt i stället för att plocka upp gitarren, helt enkelt för att det förväntas av dem av omgivningen.

Deltog via Twitter

Musikverket twittrade från samtalet under hashtagen #jämusik, för intresserade som inte kunde delta på plats. Just frågan om instrumentval plockades upp på Twitter, med kommentaren om att tjejer som väljer gitarren i stället riskerar att avfärdas som ”gitarrtjejer”. Under samtalet kom även frågan upp om varför så många tjejer väljer att sjunga, framför att till exempel spela trummor.

– Det är uppenbart att det finns normer som styr våra konstnärliga val, men det finns en stor risk med att problematisera det här på fel sätt. Man kan lätt hamna i precis det vi vill komma ifrån, nämligen att det kvinnor väljer att ägna sig åt är mindre värt. Om din dotter vill börja sjunga, toppen! Peppa henne, och därefter kan du fråga om hon inte är sugen på att lära sig spela trummor också, sa artisten Rebecka Törnqvist, som satt i panelen.

”Det går åt rätt håll”

Hon och många i publiken påpekade att utvecklingen trots allt går åt rätt håll och att även det är värt att uppmärksamma i jämställdhetsdebatten. En man i publiken lyfte fram klassisk musik och det faktum att orkestrarna numera har en relativt jämn fördelning av män och kvinnor som ett föredöme för hela branschen.  Ellekari Larsson Sander i panelen hakade på:

– Det är för att de har dragit för draperiet och har anonyma provspelningar.

Det kanske är det som är framtiden? Samtalet lär fortsätta.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.