Rudy Smith på scen.
Rudy Smith intar Stallet
Den 22 april bjöd Caprice Records in till release för det nya albumet What pan did for me – ett porträtt av oljefatsmästaren Rudy Smith. Självklart med huvudpersonen själv på scen.
Det stämda oljefatet föddes någon gång i mitten på 1940-talet på Trinidad, ungefär samtidigt som Rudy Smith. De första faten hade bara några få noter i registret och gjordes av kexburkar och andra små metallförpackningar. Redan som pojke byggde Smith sina egna steel pans och lärde sig att spela.
Oljefat möter jazz
I takt med att Rudy Smith växte upp, utvecklades steel pans till en större samling instrument. Från diskant till bas, gjorda av 200 liters oljefat. Orkestrar som formades av steel pan-spelare kom att kallas steel band (stålband) och spelade främst calypsomusik.
Under 1950-talets calypsofeber reste tonåringen Rudy Smith till Europa, där han kom i kontakt med jazzen. Efter ett årtionde på vägarna slog han sig ner i Skandinavien och blev sedermera en mästare på just jazzmusik på steel pan.
”The Pan Man”
Rudy Smith har fortsatt att spela jazz och fusion med egna grupper och konstellationer på klubbar och festivaler över hela Europa, Nordamerika och Karibien. Han är även arrangör, stämmare av oljefat och tillverkare av instrumentet i fråga. Det är inte för inte han går under namnet ”The Pan Man”.
Den nya skivan What pan did for me är ett porträtt över Rudy Smiths långa och framgångsrika karriär. Inspelningarna kommer från Svenskt visarkiv och skivan ges ut på Caprice Records, som båda är en del av Musikverket.
Skivsläpp på Stallet
Skivsläppet gick av stapeln på Stallet i Stockholm onsdag den 22 april. Huvudpersonen backade upp på scen av Ed Epstein, saxofon, Bjarne Roupé, gitarr, Lasse Lundström, bas och Johan Kolsut, trummor. Även Stockholm Steelband äntrade scenen, bland annat med arrangemang signerade Smith.
Kommentarer