Projektnamnet är en hyllning till Marit Bergman. Foto: maol/Flickr (CC)

Projektnamnet är en hyllning till Marit Bergman. Foto: maol/Flickr (CC) 

Han heter Marit

Fler kvinnor på ledande och avgörande poster inom festivalbranschen. Det är målet med Folkets Hus och Parkers projekt som går under namnet Han heter Marit. 

Enligt Folkets Hus och Parker lider den svenska festivalbranschen delvis av en ”cowboykultur”. Självlärda män som har för vana att rekrytera andra män sitter på många av de beslutsfattande posterna, heter det i projektansökan.

Jämställdhet – viktigaste frågan

Han heter Marit vill ändra på den saken. Projektnamnet är tänkt att slå fast att det som ofta antas vara en ”han” i festivalsammanhang lika gärna kan vara en ”hon”. Det är även en hyllning till artisten och låtskrivaren Marit Bergman som har drivit liknande jämställdhetsprojekt genom åren.

I samarbete med nätverket Festivalsverige har Folkets Hus och Parker lyft upp jämställdhet som den viktigaste frågan under 2013. Inom ramen för projektet ska en arbetsgrupp bildas för att medvetandegöra och öka jämställdheten i festivalorganisationerna och i förlängningen också programutbudet.

Mentorskap och rekrytering

Målet är att samtliga festivaler som Folkets Hus och Parker och Festivalsverige arbetar med ska ha uppnått en medvetenhet om jämställdhetsarbete vid projektets slut och att åtminstone en tredjedel av dem ska arbeta aktivt med frågan till exempel i form av mentorskap och rekrytering.

Projektet har beviljats 120 000 kronor i jämställdhetsstöd från Musikverket.

Fler jämställdhetsprojekt

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.