Södling Sessions
Ulrika Gunnarsson, Mia Marine, Tina Quartey
I folkmusikbandet Södling Sessions möts tre starka profiler från den svenska folk- och världsmusikscenen: Ulrika Gunnarsson, Mia Marine och Tina Quartey. Med en ovanlig instrumentkombination – röst, fiol, slagverk – närmar sig trion den säregne småländske folkmusikupptecknaren Carl-Erik Södlings samling: vackra visor, svängiga låtar, spännande ballader och kvicka polskor i en ny musikalisk skrud.
Ulrika Gunnarsson, sång
Ulrika är folksångerskan med en stor småländsk repertoar som bas men som också har specialiserat sig på trall. Hon var under många år med i den anrika gruppen Sågskära, hon trallar i trio med Esbjörn Hazelius och Anders Löfberg och spelar även med Jonas Åkerlund. Ulrika är också en uppskattad pedagog som undervisat på flera folk- och musikhögskolor i Sverige och utomlands.
Mia Marine, fiol
Mia är värmländskan som gjort sig ett namn både som framstående musiker och inspirerande pedagog. Hon turnerar runtom i världen, skriver och arrangerar musik, ger ut notböcker och undervisar på Musikhögskolan i Göteborg, Musikhögskolan Ingesund samt Malungs folkhögskola. Du kan exempelvis ha hört henne i banden MP3, Marin/Marin, Lena Willemarks Blåferdi, Marin&Roswall eller Ulrika Bodén Band.
Tina Quartey, slagverk
Tina är pionjären som fört in brasilianskt och kubanskt slagverk och översatt det till svensk folkmusik, bl.a. i grupper som Filarfolket och Groupa. Hon har samarbetat med musiker som Mats Edén, Mari Boine, Lena Willemark och Ale Möller. 2018 debuterade hon som poet i »I Took a Quantum Leap of Faith and Fell«. 2020 blev Tina utnämnd till Årets traditionsbärare på Folk- och världsmusikgalan.
Carl-Erik Södling (1819 -1884) är ett fascinerande original i den svenska folkmusikhistorien. Han var en skicklig insamlare av visor och låtar, med blick för de små detaljerna i musiken. Södling var verksam som musik- och gymnastikdirektör i Västervik och under en period organist i Buenos Aires. Södling hade storvulna idéer om den svenska folkmusikens kulturhistoriska betydelse i Europa och Sydamerika. Han var knuten till Kungliga Musikaliska Akademien, men hans idéer var alltför vildvuxna för att kunna ges ut. Hans efterlämnade manuskript innehåller ett hundratal visor och låtar av stort intresse och värde.
Så här skriver Ulrika Gunnarsson själv om upptäckten av Södling och hans samling, samt inspirationen till detta nya album:
Jag kom i kontakt med Carl Erik Södlings samling första gången 1994 när jag var praktikant på Smålands Musikarkiv. Jag minns hur jag stod och kopierade sida efter sida med oformliga A3-papper. Sedan dess har jag grävt i samlingen av och till. När jag gick på Musikhögskolan i Malmö åkte jag till Stockholm och satt på Svenskt visarkiv för att leta fler verser till visorna. Det blev många återvändsgränder men också fina fynd. Visorna i samlingen består oftast bara av endast en vers. Eftersom Södling var en av de tidiga upptecknarna finns det ibland ingen annan variant av samma visa. Med tiden har sångerna tystnat och texterna med dem. Det tar mycket tid att leta fram guldkorn i originalsamlingar. När man väl lyckats tyda noter och handstil och gjort ett fynd ska man lära sig melodin, klura ut visans kontext och hitta mer text eller skriva nya verser. Det är ett sant detektivarbete som både kittlar och ger mersmak. Södling var en mycket ovanlig person och säkert rätt komplicerad att förhålla sig till. Tänk att ha kunnat ta rygg på honom under hans uppteckningsresor! Flera av hans sagesmän levde under enkla förhållanden i en helt annan tidsrymd. Man kunde fått höra mästersångaren Plut på Västerviks fattighus eller fått strosa genom Unnaryd och lyssna till visor i var och varannan stuga!
En del av Södlings upptecknade skatter har jag genom åren tagit upp på repertoaren och spelat in. Det finns så mycket material och ovanligt bra melodier att jag länge närt en dröm om att tillägna Södling en hel skiva. När Södling Sessions fick medel att fördjupa sig i Södlings samling kunde projektet äntligen börja ta form. Tillsammans med mina eminenta medmusiker Mia Marine och Tina Quartey har vi klätt visor och låtar i ny stil med den ovanliga sättningen röst, femsträngad fiol och slagverk. Var så goda – ett knippe 1800-talsvisor à la 2022!
Ulrika Gunnarsson
Inspelningen är gjord på Gula Studion i Malmö, okt 2021 – jan 2022.
Producent: Södling Sessions
Inspelnings- och mixningstekniker: David Carlsson, Gula Studion
Mastringstekniker: Claes Persson, CRP Recording
Grafisk utformning: Eva Karlsson
Omslagsfoto: Parilov
-
1.Hej se på hur lustigt jag kan dansa Musik: Traditional / Mia Marine
-
2.Kerstin stalldräng Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
3.Jag gick mig ut en aftonstund Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson
-
4.Kom nu och lossa bojorna Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
5.Unnabo klouffs Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
6.Polska 199 Musik: Traditional / Mia Marine
-
7.Herr Adelin Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
8.Polska från Vrankunge Musik: Traditional / Mia Marine / Tina Quartey
-
9.Om alla backar vore spickemat Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson
-
10.Dina ögon mig dårat Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
11.Gossens vals Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
12.O mildaste himmel Musik: Traditional / Ulrika Gunnarsson / Mia Marine / Tina Quartey
-
13.Med möda, sorger och besvär Musik: Traditional / Mia Marine / Tina Quartey
-
- Total speltid
Tillgänglig på CD och alla större digitala butiker och streamingtjänster.