Caprice musikpodd

Följ med in i den svenska musikhistorien tillsammans med Caprice! I den här nya musikpodden gör vi unika nedslag i våra arkiv och utforskar musiken och personerna bakom det rika svenska kultur- och musikarvet.

Unika nedslag i den svenska musikhistorien

I Caprice Musikpodd står musiken och berättelserna i fokus. Musik i alla former från olika platser och tider. Vi gör djupdykningar i de arkiv som Caprice och Statens musikverk har tillgång till. Djuplodande intervjuer och analyser varvas med mängder av spännande musik, som presenteras av erfarna musikprofiler som Kalle Tiderman och Mattias Lundberg.

I den första säsongen har vi hittat fantastiska inspelningar från den konsertserie som hölls på Mix Musikcafé under 1990-talet och början 2000-talet i Scenkonstmuseets (dåvarande Musikmuseet) lokaler i Stockholm. Vi har letat upp medarbetare till konsertserien och många av de musiker som medverkade. Allt presenterat av tidigare radioproducenten Kalle Tiderman i samarbete med produktionsbolaget Filt.

I säsong två djupdyker Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap, ner i Kungliga Musikaliska Akademiens intervjuarkiv för att ta del av tankar, åsikter och minnen från några av de många personligheter som passerat genom KMA under åren.

Du hittar Caprice Musikpodd där du hittar andra poddar.

Säsong 2 – Ur KMA:s arkiv

I säsong 2 djupdyker Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap, ner i Kungliga Musikaliska Akademiens intervjuarkiv för att ta del av tankar, åsikter, minnen och röster från några av de många personligheter som passerat genom KMA under 1900-talet.

Säsong 2

"Livet bakom scenen på operan" är temat för seriens första avsnitt, där Mattias Lundberg samtalar med Göran Gademan, dramaturg på Göteborgsoperan. Samtalet utgår från arkivinspelningar av intervjuer med Karin Herdenberg, Börje Edh och Bertil Bokstedt, om deras erfarenheter och bemödanden på Kungliga Operan i Stockholm under 1900-talet

Premiär: 21 mars, 2024

I avsnitt 2 samtalar tonsättaren Marie Samuelsson med Mattias Lundberg om villkoren för en tonsättare under 1900-talets andra hälft jämfört med idag. Utgångspunkterna är inspelningar från arkivet med tonsättarna Lars Johan Werle och Daniel Börtz. Arkivsamtalen berör mångsidighet och specialisering i musiklivet, och möjligheterna att kombinera tonsättarrollen med olika åtaganden inom intressegrupper och institutioner i 1900-talets brokiga musikliv. Även aktörer som tonsättaren Ingvar Lidholm och författaren och underhållaren Tage Danielsson berörs i diskussionerna.

Premiär: 28 mars, 2024

Avsnitt 3 har titeln "Maktkamp och streberskap i musiklivet", där dramaturgen och teatermannen Stefan Johansson diskuterar med Mattias Lundberg rörande både egna erfarenheter och de vittnesmål och berättelser som förmedlas från diverse operainstitutioner på de inspelade intervjuerna med Karin Herdenberg, Bertil Bokstedt, Kerstin Meyer, med flera.

Premiär: 4 april, 2024

Avsnitt 4 har titeln "Musiktbildning i KMA:s regi". Helena Wessman och Mattias Lundberg diskuterar system och strukturer i högre musikutbildning förr och nu. Fram till 1971 var Musikaliska akademien ansvarig för en utbildningsinstitution som en stor del av Sveriges musiker och musikpedagoger passerade igenom. Utgångspunkten för samtalen är arkivinspelningarnas vittnesbörd från pianisten Stig Ribbing (1904-2002) och violinisten Sven Karpe (1908-1999).

Premiär: 11 april, 2024

I avsnitt 5 av Caprice Musikpodds andra säsong samtalar Mattias Lundberg med Kjell-Åke Hamrén utifrån temat "Att spela för de allra största". Det handlar om långa och djupa instrumentaltraditioner som sträcker sig över hela Europa. Vi lyssnar på arkivintervjuer med violinisten Sven Karpe, som bland annat talar om sina studier för Carl Flesch, och så pianisten Stig Ribbing som studerade för Artur Schnabel.
 
Finns där du lyssnar på poddar!

Premiär: 18 april, 2024

I den här säsongens sista avsnitt samtalar Mattias Lundberg med teaterforskaren och före detta museichefen Inga Lewenhaupt om svenska mästersångare. Bland de som diskuteras återfinns John Forsell, tenorbröderna Oscar, Einar och Torsten Ralf, Jussi Björling, med flera. Vi lyssnar på Kungliga Musikaliska Akademiens arkivintervjuer med Karin Herdenberg och Klas Ralf.

Premiär: 25 april, 2024

Säsong 1 – Mix Musikcafé

Omslagsbild till Caprice musikpodd

Mix Musikcafé existerade mellan 1991 och 2002. Dåvarande museichefen på Musikmuseet, Krister Malm, ville börja dokumentera även så kallad invandrad musik, alltså företrädesvis icke-svensk traditionell musik som kommit till Sverige genom invandring. I samband med detta dokumentationsarbete föddes tanken på att även låta dessa band spela för publik, dels för att få exponering, dels för att kunna träffa andra musiker och dels för att en artists ”egna” publik skulle få höra även annan musik. Redan från början fanns alltså tanken om två konserter samma kväll – där fanns själva mixen.

Våren 1993 tillkom Sveriges Radio P2 som aktör i Mix Musikcafé och började göra professionella inspelningar av konserterna. Inspelningarna sändes senare i redigerad form i P2 under resten av Mix Musikcafés existens.

Det är ett urval av dessa konserter, inspelade av Sveriges Radio, som presenteras i Caprice Musikpodd. Vi kommer att både publicera konserterna i sin helhet, samt i redigerade versioner som varvas med intervjuer och presentationer av Kalle Tiderman. Producent är Daniel Säfström på Filt.

Säsong 1

Poddsäsongen inleds med ett avsnitt som ger en bakgrund till Mix Musikcafé, som var en regelbunden scen för folk- och världsmusik i Stockholm i 10 år, och som fick stor spridning genom Sveriges Radio P2:s sändningar. Hur startade alltihop? Hur påverkade Sveriges Radio när de kom med som medarrangör? Varför hette det just ”Mix” Musikcafé?

I avsnittet intervjuas Cattis Eriksson, som var med i produktionsgruppen, och Mats Einarsson, producent på Sveriges Radio P2. Vi hör även musik från de kommande avsnittens konserter.

Premiär: 18 februari, 2022

Ett unikt samarbete mellan den svenske sångaren Hans Caldaras och rumänska Stefan Bucur Ensemble från 1998. Båda verkar i den romska musiken, och konserten innehåller sånger från den ryska och den rumänska romska traditionen.

I avsnittet hör vi Hans Caldaras i en nygjord intervju.

Premiär: 25 februari, 2022

Anitas Livs var en slagverkstrio med traditionella och moderna slagverk, och en repertoar som sträckte sig från jojk och sydindisk musik till tolkningar av Bessie Smith och Sam Cooke. En konsert från 1993.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Anita Livstrand och Lise-Lotte Norelius.

Premiär: 4 mars, 2022

I den här konserten från 2000 hör vi en vid den här tiden tämligen nybildad tangotrio, Tango Fatale, som specialiserade sig på arrangemang av Astor Piazzollas musik. Musiken är full av energi, i ett mindre kammarmusikformat för accordeon, cello och piano.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Minna Weurlander, som spelade accordeon i trion.

Premiär: 11 mars, 2022

Hesar var vid tiden för konserten (1994) ensemblen som var knuten till Iranska Kammarmusikföreningen, med musiker utbildade i Iran. Konserten presenterar iransk dastgah-musik och består av två långa sviter.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Mahmoud Shafieian, som var bandledare och spelade setar i Hesar.

Premiär: 18 mars, 2022

Rumi var en grupp som bestod av två skådespelare och två musiker, och som utgick från 1200-talspoeten Jalal al-din Rumi. Konserten är från 1997 och tar avstamp, bokstavligen, i det rytmiska i Rumis poesi, det dansanta och extatiska.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Susan Taslimi och Ellika Frisell som var med i Rumi.

Premiär: 25 mars, 2022

Detta var ett möte mellan tre mästarmusiker från olika traditioner. Dels jali Alagi M’Bye från Gambia, som tillhörde det ärftliga musikerskrået och berättade historier – och historia – till sitt koraspel. Dels värmlandsspelmannen Mats Edén och dels slagverkaren Tina Quartey (f.d. Johansson), som tar avstamp i flera olika latinamerikanska traditioner. Som ciceron till konserten finns även musikpedagogen Eva Saether med. Konserten är från 1994.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Tina Quartey och Mats Edén.

Premiär: 1 april, 2022

Makonde hade sitt ursprung i östra Afrika, men fick en svensk upplaga när bandledaren Sammy Kasule flyttade hit under 1980-talet. Sammy, som dog 2021, samlade ett drivet gäng musiker med olika bakgrund, för att spela zoukous – ”like there is no tomorrow”. Vi hör Makonde i en konsert från 1994.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med Kahanga ”Wumbi” Dekula, Ulf Lindén och Marianne N’Lemvo Lindén.

Premiär: 8 april, 2022

Katzen Kapell spelade musik som studsade vilt mellan tango, Zappa, progressive rock, folkmelodier och varietémusik. I den här konserten från 1998 hör vi kapellets vilda vindlingar, och vi träffar också på karaktärer som Sima Tulpanen från Hammenhög, Trixon och Ålkvinnan.

I avsnittet hör vi en nygjord intervju med tonsättaren Catharina Backman, dragspelare och en av ledarna för Katzen Kapell.

Premiär: 15 april, 2022

Tbal Wal Ghayta, som betyder trumma och skalmeja, är ett samarbete mellan den gruppen Kalousch och tre marockanska musiker ur olika musikbrödraskap. Kalousch leddes av Roland Keijser (d. 2019) och spelade något de kallade "ormtjusarjazz", musik i mötet mellan jazz och marockansk blås- och slagverkstraditioner. Under resor i Marocko etablerades kontakter med musiker i brödraskapen aissawa, hmadsha och gnawa. 1997 kom tre musiker till Sverige och uppträdde med Kalousch på bl.a. Mix Musikcafé under namnet Tbal Wal Ghayta.
I programmet hör vi en nygjord intervju med Kalousch-medlemmen Abdelghani "Abbe" Najraoui.

Premiär: 1 juli, 2022