Operans motiga väg till Storan – Göteborgs Lyriska Teater 100 år

Blandade artister


Under Göteborgsoperans gångna kvartssekel har operagenren nästan kommit att anses som omistlig för göteborgarna. Att detta inte alltid varit fallet önskar texthäftet till volym 17 — Operans motiga väg till Storan — i Caprice-antologin Collector’s Classics påminna om genom att de tillhörande tre CD-skivorna är en dokumentation av Göteborgsoperans föregångare, den i höst hundraåriga Lyriska Teatern och dess verksamhet under sina första tre decennier t.o.m. 1952.

AB Göteborgs Lyriska Teater i Göteborg var namnet på Stora Teaterns radikala omstart efter att under mer än sex decennier ha varit gästspelsscen för diverse kringresande operett- och operasällskap. Efter en grundlig modernisering kunde den från och med 2 september 1920 erbjuda inte bara göteborgarna utan även kultursverige kompletta operauppsättningar med allt vad ett operahus kräver av solister, kör, balett, orkester, scenarbetare, verkstäder och annat.


Volymens tre skivor exemplifierar Stora Teatern under drygt ett halvsekel med början hos Albert Ranft, som under sina 25 år som ansvarig (1895-1920), skötte teatern på distans genom att fylla spelplanerna med stockholmsuppsättningar av operetter och artister från bl.a. Oscarsteatern. På första skivan får vi på 28 utvalda 78-varvsskivor ifrån 1903-21 höra glömda Ranft-stjänor som Inga Berentz, Hilda Castegren, Rosa Grünberg, Emma Meissner, Anna Pettersson-Norrie och Naima Wifstrand bland damerna och Thorleif Allum, Carl Barcklind, Oscar Bergström, Anders de Wahl, Gustaf Adolf Lund, Adolf Niska, Elvin Ottoson, Axel Ringvall och August Svensson bland herrarna. Här excelleras i konsten att krama ur essensen ur en svensk text och få den att bära över rampen utan mikrofonstöd.

Andra CD-skivan inleds storstilat med tre operaarior samt två operettnummer där Signe Alina Eklöf-Rydberg, Eric Åby och Carl Martin Öhman sjunger med Stora Teaterns nybildade orkester på 78-varvsskivor i mars 1923. Övriga tolv inslag kommer från äldre och yngre skivor (Elin Linnander-Lejdström, Margit Rosengren Ingalill Söderman, Eric Andersson-Brutzner, Conrad Arnesen, Felix Grönfelt, Oscar Tjernberg, Eric Zetterman samt tre av Storans chefer: Carl Barcklind, Carl Lejdström och Oscar Textorius) samt en radiokonsert (Kirsten Flagstad) och en vaxrulle (Eric Laurent).

Skivans sex sista inslag påminner om situationen efter det av Teaterrådet utdelade dråpslaget 1937 som fastställde att Stockholmsoperan skulle ha ensamrätt på svensk operaproduktion och att Stora Teatern bara skulle sätta upp operetter som efter några veckor måste skickas på turné i Riksteaterns regi. Ohörsamhet bestraffades med indraget anslag. Från denna tid finns inga musikinslag från Göteborg bevarade, däremot får vi höra några representanter för Stora Teaterns solistensemble i typiska avsnitt ur radions operettproduktioner: Annalisa Ericson, Vivan Hedborg-Falk, Inez Köhler, Hilde Nyblom, Elsa Wallin,Folke Anderson, Einar Bayron, Yngve Nyqvist Elvin Ottoson samt två hårt prövade men tappra teaterchefer, Karl Kinck och Lars Egge.

På tredje CD-skivan har samlats Sveriges Radios alla liveinspelningar från teatern och sommarturnéerna 1937 och 1947 förutom Storans egen grammofondokumentation av operan Porgy och Bess.

När radion spelade in skivans tre första inslag tycktes teatern inte ha någon framtid ty situationen erinrade i hög grad om det som rådde 1917, då den hotades att förvandlas till biograf. Ingen orkester, bara ett ömkligt litet kapell men scenartister som håller spelmoralen uppe: Nea Hedberg-Granath, Ingalill Söderman, Ture Ara och Lars Egge.

Tre glimtar från Stora Teatern illustrerar ensemblens kampvilja hos Isa Quensel, Ingalill Söderman, Einar Beyron och Rutger Nygren tillsammans med spillror av orkestern som inte låg i fält under beredskapsåren 1942 och 1943.

Att operakonsten så småningom tilläts komma tillbaka trots Teaterrådets dråpslag har vi teaterchefen Lars Egges strategiska planering att tacka för, här i en huvudroll med Greta Forsell, hans hustru Isa Quensel och Eric Zetterman i tre inslag från den reducerade sommarensemblen 1947.

Övergången mellan inslag nr 15 och nr 16 Evy Tibell) är en vandring från konserthuset i Göteborg — där de skivorna (nr 12–15) spelades in till Storans 78-varvsdokumentation av operan Porgy och Bess (Isa Quensel och Bernhard Sönnerstedt) — till Stora Teatern inbjuder lyssnaren att fundera över skillnaden.

Berit Kjellman, Evy Tibell och Magnus Rudbeck ger två exempel på musikalstandarden medan Margareta Bergström, Stina-Britta Melander, Lorri Lail, Knut Erman, Gösta Kjellertz och Olle Sivall representerar med fem avsnitt ur Benjamin Brittens Lucretia den samtida operans dominans i Göteborg.

Det anslutande exemplet ur Giacomo Puccinis Butterfly är från teaterns eget bandarkiv som inbjudande vink till hugade sponsorer för fortsatt dokumentation.

Carl-Gunnar Åhlén, 2020

Läs mer

Visa spårlista

    • Disc 1

      • 1.
        Belle Hélène: 'Säg Venus, säg' Musik: Jacques Offenbach

      • 2.
        La mére des compagnons: 'När pysen kommer' Musik: Hervé

      • 3.
        Farinelli: 'Det står ej i kontraktet' Musik: Hermann Zumpe

      • 4.
        Per Olsson och hans käring: Sjömannen Olofs båda visor Musik: Gustaf af Geijerstam

      • 5.
        Les cloches de Corneville: 'Tre gånger runt jorden' Musik: Robert Planquette

      • 6.
        Der arme Jonathan: The Instrumental Duet Musik: Carl Millöcker

      • 7.
        The Geisha: 'Dansa sjung, du geisha ung' Musik: Sidney Jones

      • 8.
        The Geisha: Laughing Tune Musik: Sidney Jones

      • 9.
        Värmlänningarna, Act 1, Scene 6: Sven Erson's Tune, 'Och bonden gick ut' Musik: Andreas Randel

      • 10.
        Orphée aux Enfers: 'När jag var prins' Musik: Jacques Offenbach

      • 11.
        Les brigands: 'Giv nu akt, det är Fiorella' Musik: Jacques Offenbach

      • 12.
        Gasparone: Tarantella Musik: Carl Millöcker

      • 13.
        Der Bettelstudent: 'Älska mig, älska mig' Musik: Carl Millöcker

      • 14.
        Der Bettelstudent: 'Nu är jag pank och fågelfri' (1) Musik: Carl Millöcker

      • 15.
        Der Bettelstudent: 'En mörk och dyster skog' Musik: Carl Millöcker

      • 16.
        Mam’zell Nitouche: The Tin Soldier Cuplé Musik: Hervé

      • 17.
        Mam’zell Nitouche: Babet och Cadet Musik: Hervé

      • 18.
        Les charbonniers: 'Kittlas ej' Musik: Jules Costé

      • 19.
        Boccaccio: 'Som Gud vill' Musik: Franz von Suppé

      • 20.
        Boccaccio: Scalza's Serenade Musik: Franz von Suppé

      • 21.
        The Geisha: The Parrot Tune Musik: Sidney Jones

      • 22.
        Die lustige Witwe: 'Då går jag till Maxim' Musik: Franz Lehár

      • 23.
        Die Dollarprinzessin: 'Vi dansa ringelrej' Musik: Leo Fall

      • 24.
        Belle Hélène: 'Kärlek måste vi ha' Musik: Jacques Offenbach

      • 25.
        Farinelli: 'Kyss mig då, o Manuella' Musik: Hermann Zumpe

      • 26.
        Der Fledermaus: 'Ich lade gern mir Gäste ein' Musik: Johann Strauss II

      • 27.
        Boccaccio: Fiametta's Entrance Musik: Franz von Suppé

      • 28.
        Madame Szibill: 'På härden flammar elden högt' Musik: Victor Jacobi


    • Disc 2

      • 1.
        Pagliaccio: 'Skratta, Pajazzo' Musik: Ruggiero Leoncavallo

      • 2.
        Tosca: 'Det sköna står att finna' Musik: Giacomo Puccini

      • 3.
        Mignon: 'Känner du väl det land' Musik: Ambroise Thomas

      • 4.
        Der arme Jonathan: Sailor Song Musik: Carl Millöcker

      • 5.
        Der Bettelstudent: 'Nu är jag pank och fågelfri' (2) Musik: Carl Millöcker

      • 6.
        Die Bajadere: 'Lotusblomma så stolt och skön' Musik: Emmerich Kálmán

      • 7.
        La Traviata: 'Di Provenza il mar' Musik: Giuseppe Verdi

      • 8.
        La Bohème: 'Vecchia zimarra' Musik: Giacomo Puccini

      • 9.
        Teresina: 'Chanson' Musik: Oskar Straus

      • 10.
        Lady Hamilton: 'Dina ögon är ett bottenlöst hav' Musik: Eduard Künnecke

      • 11.
        Der Freischütz: 'Wie nahte mir der Schlummer…Leise, leise, fromme Weise' Musik: Carl Maria von Weber

      • 12.
        Mam’zell Nitouche, Act 1: 'Halleluja' Musik: Hervé

      • 13.
        Mam’zell Nitouche, Act 3, Scene 2: Duettino, 'Quand vous-ètes venu, Pabbeusse' Musik: Hervé

      • 14.
        Katja, die Tänzerin: 'Älskling, kom följ mig' Musik: Jean Gilbert

      • 15.
        Mignon, Act 1: The Swallows' Duet Musik: Ambroise Thomas

      • 16.
        Ein Herbstmanöver: Cuplé Musik: Emmerich Kálmán

      • 17.
        Die Kino-Königin: 'Det är natt' Musik: Jean Gilbert

      • 18.
        Zigeunerliebe, Act 2: 'Det var en flicka' Musik: Franz Lehár

      • 19.
        Viktoria und ihr Husar: Janczi's and Riquette's Duet Musik: Paul Abraham

      • 20.
        Viktoria und ihr Husar: 'Good night, good night' Musik: Paul Abraham

      • 21.
        Drei arme kleine Mädels, Act 1: Biebitz' and Rainbow's Duet Musik: Walter Kollo

      • 22.
        Drei arme kleine Mädels, Act 2: Anette's and Gottlieb's Duet Musik: Walter Kollo

      • 23.
        The Desert Song: 'Om en blomma växer' Musik: Sigmund Romberg

      • 24.
        Belle Hèlène, Act 2: 'Det är en dröm' Musik: Jacques Offenbach


    • Disc 3

      • 1.
        Die Csárdásfürstin: 'Minns du det än' (Duet) Musik: Emmerich Kálmán

      • 2.
        Gräfin Mariza: 'En dröm om kärlek' Musik: Emmerich Kálmán

      • 3.
        Gräfin Mariza: Duet Musik: Emmerich Kálmán

      • 4.
        Hundratusen dollar för en fru: 'Ett gammalt spel om hjärtat' Musik: Nils Lerche

      • 5.
        Der Bettelstudent: 'Det täcka könet' Musik: Carl Millöcker

      • 6.
        Bitter Sweet: Duet Musik: Noël Coward

      • 7.
        Der Graf von Luxemburg: 'Mein Ahnherr war der Luxemburg' Musik: Franz Lehár

      • 8.
        Der Graf von Luxemburg: 'Kam ein Falter leicht geflattert' Musik: Franz Lehár

      • 9.
        Der Graf von Luxemburg: 'Pierre, der schreibt an klein Freurette' Musik: Franz Lehár

      • 10.
        Der Graf von Luxemburg: 'Heut’ noch werd’ ich Ehefrau' Musik: Franz Lehár

      • 11.
        Der Graf von Luxemburg: 'Lieber Freund, man greift nicht nach den Sternen' Musik: Franz Lehár

      • 12.
        Porgy and Bess, Act 1: Prelude, 'Summertime' Musik: George Gershwin

      • 13.
        Porgy and Bess, Act 2: 'I Got Plenty o’ Nuttin’' Musik: George Gershwin

      • 14.
        Porgy and Bess, Act 2: 'Bess, You Is My Woman, Now' Musik: George Gershwin

      • 15.
        Porgy and Bess, Act 1: 'My Man’s Gone Now' (Part 1) Musik: George Gershwin

      • 16.
        Porgy and Bess, Act 1: 'My Man’s Gone Now' (Part 2) Musik: George Gershwin

      • 17.
        Annie Get Your Gun: Moonshine Lullaby Musik: Irving Berlin

      • 18.
        Carousel: 'People Will Say We Are In Love' Musik: Richard Rodgers

      • 19.
        The Rape of Lucretia, Act 1: Interlude Musik: Benjamin Britten

      • 20.
        The Rape of Lucretia, Act 2, Scene 1: The Rape Musik: Benjamin Britten

      • 21.
        The Rape of Lucretia, Act 2, Scene 2: Flower Scene Musik: Benjamin Britten

      • 22.
        The Rape of Lucretia, Act 2, Scene 2: Lucretia's Farewell Musik: Benjamin Britten

      • 23.
        Madame Butterfly, Act 1: Duet, 'Bimbo, bimbo, no piangere' Musik: Giacomo Puccini


  • Total speltid

CAP 21931 // Collector's Classics // Releasedatum: 30 oktober, 2020