Rena Rama: LIVE (Remastered)
Rena Rama: Lennart Åberg, Bobo Stenson, Palle Danielsson, Leroy Lowe
Caprice Records återutger nu albumet Live av den legendariska jazzgruppen Rena Rama. Albumet är en liveupptagning från en konsert på jazzklubben Fasching i Stockholm 1975. Återutgivningen har möjliggjorts tack vare en donation av det ursprungligen inspelade materialet från producenten Tomas Gabrielsson, som spelade in konserten när det en gång begav sig.
Rena Rama bildades 1971 av Bobo Stenson, Palle Danielsson och Bengt Berger. Snart anslöt sig också Lennart Åberg till bandet. Rena Rama utforskade och experimenterade med element utanför det traditionella jazzsoundet. Bandet använde sig av influenser från afrikansk och indisk folkmusik, musik från Pakistan och Balkan och kom med tiden att utveckla ett helt nytt jazzsound.
Gruppen tilldelades priset Jazz i Sverige 1973 och gav då ut sitt första album. 1975 lämnade Berger bandet och ersattes på hösten samma år av trummisen Leroy Lowe, som spelar på den här skivan.
Rena Rama kom att bli ett av de mest betydelsefulla banden inom den svenska jazzscenen under 1970- och 1980-talet och är idag legender inom sin genre.
Konserten på det här albumet visar bandet i en övergångsperiod, en period av sökande och prövande, ett annat Rena Rama än vi har blivit presenterade för på skiva förut. På det här albumet var trumslagaren Leroy Lowe helt ny i gruppen, vilket ledde till en ny känslighet och lyhördhet. Det märks speciellt i Nem Um Talvez, ett lyriskt mästerverk som på ett utmärkt sätt förmedlar det känslomässiga djup som Rena Rama har.
Inspelningen gjordes på jazzklubb Fasching i Stockholm den 12 november 1975 under Stockholms Jazzfestival.
VILKA SPELAR:
RENA RAMA som grupp började lite försiktigt i Sveriges Radios övningslokaler i källaren på Radiohuset vid slutet av 1960-talet. I samband med en TV-inspelning 1972 så dyker namnet Rena Rama upp och det får gruppen sedan heta till en bit in på 1990-talet. Lennart Åberg på saxofon, Bobo Stenson på piano och Palle Danielsson på bas kan sägas vara svensk jazz ”Dream Team” och vid den här tiden började de också uppmärksammas internationellt. Till viss del tack vare tyska skivbolaget ECM:s stora intresse för nordisk jazz.
Norska saxofonisten Jan Garbarek, som var knuten till ECM, hade både Bobo Stenson och Palle Danielsson med i sin kvartett vilken spelade på Moderna Museet bara en månad efter Rena Ramas inspelning på Fasching. Fram till 1975 hade Rena Rama Bengt ”Beche” Berger som trummis och efter att han slutat så spelade Leif Wennerström regelbundet med gruppen. Även norske Jon Christensen från Jan Garbareks grupp var med någon gång. Efter augustiturnén i Polen 1975 så blev Leroy Lowe ordinarie trummis i Rena Rama och det är han som spelar på skivan. Leroy Lowe kom till Sverige från USA hösten 1967 på semester men blev kvar. I USA hade han bland annat spelat med legendariske soulsångaren Otis Redding. Vid mitten av 1970-talet spelade han i trombonisten Eje Thelins grupp men han valde att bli medlem i Rena Rama när han fick chansen.
MUSIKEN:
Nem Um Talvez är en komposition av den egensinniga brasilianska musikern och kompositören Hermeto Pascoal och finns inspelad med Miles Davis på skivan Live-Evil (1971) där det ofta felaktig står att det är en Miles Davis-komposition.
Efter ett intro av Bobo Stenson tillsammans med bas och trummor så kommer Lennart Åberg in med temat på tenorsax och utvecklar det på ett sätt som så här i efterhand kan sägas vara i nordisk stil eftersom inga amerikanska saxofonister spelade så här på den tiden trots att inspirationen kom därifrån.
Enok är en komposition av Bobo Stenson vilken även finns med på skivan Landscapes (1977) då i en studioversion från Talent Studios i Oslo. Långt senare dyker den upp igen när Bobo Stensons trio spelar i Gripsholm år 2015.
Fenomenalt kraftfullt spel av Lennart Åberg på tenorsax i en post-Coltranesk anda som några få behärskade på 1970-talet. Hela gruppen spelar med ett enormt driv lyssna bara på Palle Danielssons och Leroy Lowes samspel. Efter ett intensivt pianosolo av Bobo Stenson så följer ett häpnadsväckande bassolo av Palle som ingen bör missa.
Kuriosa: med några sekunders marginal hinner hela sluttemat spelas innan originalbandet tar slut.
Romanian Folk Song i arrangemang av Palle Danielsson är exempel på Rena Ramas intresse för musik från hela världen. Särskilt musiken från Balkan, Indien och Afrika tycks ha varit viktiga inspirationskällor. Efter ett pianointro följer temat och Lennart Åbergs högintensiva solo på sopransaxofon. Ytterligare ett bassolo av Palle Danielsson och sedan förs låten i hamn med temat.
PLATSEN
Jazzklubb Fasching på Kungsgatan har ju etablerat sig som Stockholms jazzlokal nummer ett med servering, bra med publik och ett mycket ambitiöst programutbud. År 1975 var det ett väldigt mörkt och rätt charmigt ställe där FSJ (Föreningen Sveriges Jazzmusiker) hyrde in sig söndag-torsdag hos den dåvarande ägaren (han körde disco på fredagar och lördagar).
Kuriosa: FSJ fick bidrag med 133.000 kr år 1975 och därav gick 56.000 till hyra av Fasching.
INSPELNINGEN
Tomas Gabrielsson spelade in det hela sittande på balkongen på Fasching. På scenen stod några AKG 202 mikrofoner. Trumsetet spelas in med två mikar. Mixern är ett hembygge av Bernt Klingberg med högkvalitativa komponenter. Inga tonkontroller används och det hela skickas in på en tvåkanals rörbestyckad Revox G36.
Flygeln som fanns på Fasching vid den här tiden var tyvärr ordentligt nedspelad vilket en uppmärksam lyssnare säkert hör men musiken som spelas kör över alla sådana hinder.
Jörgen Adolfsson, 2019
Remaster: Tomas Gabrielsson
Digitalisering: Mats Lundell
Grafisk utformning: Tomas Gabrielsson
Omslagsfoto: Yann Arthus Bertrand
Foto: Pavel Lucki
-
1.Nem Um Talvez Musik: Hermeto Pascoal
-
2.Enok Musik: Bobo Stenson
-
3.Romanian Folk Song Musik: Traditional/Palle Danielsson
-
- Total speltid