Låt & Leklaget: Afrikaresan
Bert Kolker, Cloffe Widén, Claes Wang, Kaj Magnusson
Följ med Låt & Leklaget till Afrika! Ta plats på den magiska bussen! I Afrika kan vi pröva Nilenpilen och Struts-skjutsen! Där möter vi både djur och människor. Vi upptäcker massor av musik och dans, och får följa det strapatsrika sökandet efter ”instrument-trädet”…
Låt & Leklaget bjuder här på saga och musik med rötter i såväl afrikansk folkmusik som i storstädernas svängiga high-life-rytmer.
Låt & Leklaget har sedan 1978 gett musikteaterföreställningar och spelat för och med publik i alla åldrar. Huvuduppgiften har ändå hittills varit alla de musikbesök som gruppen gjort i förskolor, skolor, bibliotek och i andra sammanhang där barn finns. Låt & Leklaget har också hållit kurser för förskolepersonal.
Med tiden har hela föreställningar vuxit fram, där Låt & Leklaget i dramatiserad form jobbar med musik. Afrikaresan var den första, följd av t.ex. Resan till Rio, Knäppa frågor, Mattresan och Rötterna i Solen. Afrikaresan blev också en serie för radio. Under Caprice Records flagg släpptes också albumet Kom å låt.
Koraspelaren Jali Nyama Suso (1925-1991) var den som förmedlat ungefär hälften av låtarna på Afrikaresan, och som inspirerade Låt & Leklaget till den övriga musiken. Förutom virtuos koraspelare var Jali Nyama sångare och kompositöre, och en av Gambias största musikpersonligheter under 1900-talet. Han tillhörde Mandinka-stammen, för vilket koran är ett typiskt instrument.
Jali är en förkortning för ”jaliha” (eller ”griot”), vilket betyder ungefär ”spelman”. En musiker som lärt sig spela av sin far eller mor, som i sin tur lärt sig av sina föräldrar, osv. Alltså vad vi kallar traditionsbärare, och Jali Nyama fungerade också som en ”levande historiebok”. Till ackompanjemang sjöng han episka sånger som handlar om speciella händelser i stammens och folkets historia. Koraspelaren har av tradition en position jämförbar med hovmusikantens.
Jali Nyama Suso var väl förtrogen med både den moderna och den traditionella repertoaren som den spelas från Bakau vid Gambiafloden till Bamako i Mali. När Gambia blev självständigt 1965 skrev han landets nya nationalsång.
Låt & Leklaget bestod på den här inspelningen av:
Bert Kolker (berättare)
Cloffe Widén (gitarr)
Claes Wang (tummor, afrikanska instrument, sång)
Kaj Magnusson (bas)
Övriga medverkande:
Berit Andersson (sång)
Hector Bingert (saxofon, quenaflöjt, klarinett)
Kör – Berit Andersson, Kicki Fryklöf, Carin Herrman, Ulla-Carin Nyquist
Barnkör – Anna Gewalt, Irene Lindblad, Jenny Lundmark, Sara Thollen
Inspelning & mixning januari 1983, Studio Mittfält, Stockholm.
Producent & manus: Låt & Leklaget
Tekniker: Lasse Wallander och Björn Isfält
Dramatisering: Ulla-Carin Nyquist
Redaktör: Suzanne Öhman-Sundén
Grafisk form & omslag: Gunilla Borgström
-
1.Till Afrika Musik: Claes Wang, Kaj Magnusson
-
2.Bussramsa/Resa Musik: Claes Wang, Kaj Magnusson, Cloffe Widén
-
3.En Jalia Musik: Claes Wang
-
4.Son Kariba Musik: Kaj Magnusson
-
5.Nilenpilen Musik: Kaj Magnusson
-
6.I djungeln Musik: Pap Toray, Kaj Magnusson
-
7.Skrotlåten Musik: Pap Toray, Kaj Magnusson
-
8.Sitter med min kora Musik: Claes Wang
-
9.Kungstrummor Musik: Traditional
-
10.Naturförhör Musik: Traditional, Kaj Magnusson
-
11.Hej då, lycka till Musik: Traditional, Kaj Magnusson
-
12.Öken Musik: Traditional, Kaj Magnusson
-
13.Trädfinnarsång Musik: Jali Nyama Suso
-
14.Sjunga en sång Musik: Traditional, Cloffe Widén
-
- Total speltid