Unga spelmän från Dalarna
Den här skivan kom ursprungligen ut 1974 och ville då vara ett dokument över de senaste årens utveckling av spelmansgenerationen inom ett svenskt landskap. Här möter vi – inspelade i sin hemmiljö – de arton då unga spelmän som i det här sammanhanget fick representera det nya intresset för ”gammellåten” och de olika sätten att närma sig den. Här kan vi höra spelmanssönerna, de som från första andetaget omgivits av spelmanslåtar. Här finns de som började vandra den konventionella vägen för en fiolspelare, men som så småningom rycktes med i polskarytmerna. Här kan vi också lyssna till dem som mött låtspelet i den kommunala musikundervisningen, en kanske omöjlig väg för vissa.
Tillsammans utgör de ett slående bevis för folkmusikens livskraft och levnadslust!
Bosse Olsson (f. 1955), Anders Törnqvist (f. 1956) och Per Högberg (f. 1957) är alla från Bjursås och har fått intresset för folkmusik genom den kommunala musikundervisningen, men pga. det begränsade antalet låtar från Bjurs, söker de sig till traditionerna från Rättvik, Boda och Bingsjö.
Bröderna Sven och Sören Roos (f. 1949 resp. 1954) från Gagnef, och Lars Hökpers (f. 1953) och Matts Arnberg (f. 1954) båda från Dala-Floda, spelar låtar från nedre Västerdalarna. De spelar ihop på traditionellt Flodamanér.
Kristina Ståhl (f. 1951) och Bengt Cedervall (f. 1951) har lärt sig låtarna från Älvdalen huvudsakligen från Kristinas morfar, Einar Britt i Blyberg.
Perterik Moraeus (f. 1950), hans bror Olle (f. 1955) och deras kusin Anders Jakobsson (f. 1955) från Orsa är samtliga spelmanssöner. Låtarna från Orsa har en relativt enhetlig stil, som gör att man lätt lokaliserar dem.
Alm Nils Ersson (f. 1942), Kungs Levi Nilsson (f. 1944), Saras Göte Alfredsson, (f. 1944) alla födda och uppvuxna i Siljansnäs, och Lasse Jobs (f. 1944) från Leksand, har alla fått sin huvudsakliga ”låtuppfostran” av leksandsspelmannen Knis Karl Aronsson. Grannsocknarna Leksand och Siljansnäs (f.d. Näsbygge fjärding i Leksands socken), har samma låttradition. Spelet kännetecknas grovt sett av långa, kraftiga stråk och i regel mycket sångbara melodislingor.
-
1.Halling efter Omas Per, Transtrand Musik: Traditional1'27
-
2.Springlek efter Troskari Erik, Västra Fors (1) Musik: Traditional1'51
-
3.Springlek efter Troskari Erik, Västra Fors (2) Musik: Traditional1'29
-
4.Marsch efter Kvarnmyr Lars, Lima Musik: Traditional2'25
-
5.Polska efter Röjås Erik Andersson, Boda Musik: Traditional3'02
-
6.Skänklåt efter Brittas Hans, Bjursås Musik: Traditional1'50
-
7.Sutti sul'n ô sutti sej - kringellek efter bröderna Tillman Musik: Traditional1'02
-
8.Karl Johans gånglåt efter bröderna Tillman Musik: Traditional2'20
-
9.Storpolskan efter bröderna Tillman Musik: Traditional2'10
-
10.Polska efter Lars Åhs Musik: Traditional2'00
-
11.Evertsbergs gamla brudmarsch Musik: Traditional2'02
-
12.Polska efter Isak Anders, Blyberg Musik: Traditional1'06
-
13.Sven Marits brudlek efter Lars Orre, Rot Musik: Traditional1'44
-
14.Vals efter Gössa Anders Musik: Traditional1'40
-
15.Polska efter Sven Gref Musik: Traditional2'00
-
16.Brudpolska efter Bleckå Anders Musik: Traditional1'10
-
17.Bevärjningsmarsch efter Park Jonas Musik: Traditional3'05
-
18.Allôr a je sitt i tôcka ku - polska efter Knis Karl Musik: Traditional1'27
-
19.Kers Lars brudmarsch Musik: Traditional3'00
-
- Total speltid