" "

Thérèse Elfforss ledde framgångsrikt ett av de mest ansedda resande teatersällskapen i Sverige under 1800-talet. 

Talang och hjärta

Historien om Sveriges främsta kvinnliga teaterledare under 1800-talet  

I en artikel i Idun. Praktisk Veckotidning för Kvinna och Hemmet den 8 december 1893 gav kåsören Gustaf Gullberg ett porträtt av den då 70 år fyllda skådespelaren och teaterledaren Thérèse Elfforss 55 år långa teaterliv. Knappt två år tidigare hade hon lämnat scenen och fem år tidigare hade hon även lämnat över ledarskapet över sitt teatersällskap. När Thérèse Öberg, som hon hette som ogift, var ung hade August Blanche kallat henne för ”Talang och hjärta”, något som säger Gullberg allt. Thérèse Elfforss hade talang både som skådespelare och teaterledare.

Thérèse Elfforss på sin 80-årsdag 1903. Foto: Anton Blomberg.
Ur Musik- och teaterbibliotekets glasnegativsamling.

Som skådespelare har Thérèse Elfforss kallats för ”landsortens fru Hwasser”, med andra ord landsortens motsvarighet till Dramatens Elise Hwasser. Thérèse Elfforss började sin teaterbana som elev på Kungliga Teatern för att sedan göra debut 1842 på Nya Teatern. Fyra år senare anslöt hon sig till Lars Erik Elfforss teatersällskap och blev deras främsta kvinnliga skådespelare. De gifte sig sedan och när maken blev sjuk övertog Thérèse Elfforss ledningen för teatersällskapet. Efter hans död 1869 ledde hon ensamt sällskapet som turnerade inte bara i Sverige utan också i hennes mors hemland, Finland.

Thérèse Elfforss kom också att utveckla teatersällskapet både ekonomiskt och konstnärligt. Teatersällskapets största ekonomiska trumf var Jorden runt på 80 dagar. Fram till sin död 1905 hade hon skapat sig en liten förmögenhet. Thérèse Elfforss såg också till att modernisera repertoaren. Hon visade intresse för den skandinaviska dramatiken, i synnerhet den norska. Hon tävlade även med Stockholm om premiärer. Förutom en repertoar som låg i tiden hade hon begåvning för att hitta nya talanger. En av dessa var August Lindberg, sedermera skådespelare och regissör vid Dramaten, som kom att uppträda i sina första Shakespeare-roller. Tack vare Thérèse Elfforss kunde han studera i Paris. Senare blev han hennes regissör. Han kom att förnya teatersällskapets spelstil med mer inlevelse och realism. Under några år ledde även August Lindberg det Elfforsska teatersällskapet. När Thérèse Elfforss avvecklade teatersällskapet var hon, under sina sista yrkesverksamma år, engagerad i August Lindbergs teatersällskap.

Hur var det då med ”hjärta”? Enligt pressklippen i samband med hennes 70- och 80-firanden samt hennes död var hon inte bara aktad och vördnad utan också omtyckt och populär. Vid första anblicken kunde hon kännas sträng och barsk, men hon hade ett varmt hjärta och hon var vänlig mot alla. Hon var alltid på gott humör och hennes ledning var klok, mild och sakkunnig.

Elfforsska teatersällskap var i mitten av 1800-talet ett av de mest ansedda resande teatersällskapen, men det var först efter Lars Erik Elfforss död 1869 och under Thérèse Elfforss ledning som det Elfforsska teatersällskapet fick sin glanstid. Under 1870- och 1880-talet betraktade man detta teatersällskap som landets främsta resande teatersällskap och Thérèse Elfforss själv betraktas som Sveriges främsta kvinnliga teaterledare under 1800-talet.

Elfforsska teatersällskapet 1878.
Ur Musik- och teaterbibliotekets klippsamling. Fotografiet finns även på Musik- och teaterbiblioteket.

Källor

Arkivhandlingar:
Musik- och teaterbibliotekets arkiv: Glasnegativ-, fotografi- och klippsamlingar
Riksarkivet, Kyrkoarkiv, Finska församlingen i Stockholm, Kyrkoböcker

Tryckta källor och litteratur:
Bohman, Nils (huvudredaktör) 1944: Svenska män och kvinnor: biografisk uppslagsbok del 2, Stockholm
Forser, Tomas (huvudredaktör) 2007: Ny svensk teaterhistoria del 2, 1800-talets teater, Hedemora
Hildebrand, Bengt (redaktör/utgivare) 1950: Svenskt biografiskt lexikon band 13, Stockholm
Hillberg, Olof (redaktör/utgivare) 1948: Teater i Sverige utanför huvudstaden, Stockholm

Virve Polsa, teaterarkivarie