Gunilla von Bahr. Foto: Urban Jörén

Gunilla von Bahr. Foto: Urban Jörén 

Von Bahrs guldflöjt doneras till Musikverket

Gunilla von Bahr var en av Sveriges mest kända flöjtister och en stor inspiratör för många inom svenskt musikliv. Nu har hennes tvärflöjt donerats till Scenkonstmuseets och Musikverkets samlingar.

Gunilla Palmkvist von Bahr (1941–2013) var en unik musiker på flera plan. Hon hade ett personligt och nära tilltal som träffade lyssnarna direkt. Hon var en artist som under hela sin karriär pratade med publiken genom musiken.

Stor inspiratör inom musiklivet

Gunilla von Bahr var även en inspiratör inom svenskt musiklivs administration och ledning. Hon var den första kvinnliga länsmusikchefen i Sverige och den första kvinnan att bli rektor för Kungliga Musikhögskolan. Hon var även chef för Malmö symfoniorkester. Därtill var hon drivande i att lyfta fram unga musiker och flöjtister som hon träffade och hade som elever.

Nu har Gunilla von Bahrs familj donerat hennes guldflöjt till Scenkonstmuseets och Musikverkets samlingar.

– Gunilla von Bahr var min första flöjtlärare när jag började spela som åttaåring. Hon kunde verkligen förmedla glädjen i att spela och kärleken till musiken. Flöjten som hennes barn nu har donerat till Musikverket är en silverflöjt av märket A.R. Hammig som Gunilla lät förgylla. Den blev tidigt hennes signum och följde henne genom livet, säger Musikverkets generaldirektör Stina Westerberg.

Blev uppmärksammad som soloartist

Gunilla von Bahr började spela tvärflöjt i tidig ålder. Hon inledde sin yrkesbana som orkestermusiker och ingick bland annat i Radiosymfonikerna. Under 1970–talet blev hon uppmärksammad som soloartist. På dåvarande maken Robert von Bahrs (som hon tog sitt artistnamn efter) skivbolag BIS gav Gunilla ut flera album. Skivorna i serien Solflöjt sålde i hundratusentals exemplar vilket var väldigt bra för att vara klassisk musik.

Robert von Bahr berättar om Gunilla von Bahrs betydelse för BIS.

– Gunilla var den direkta orsaken till att BIS startades (som nu vuxit till att bli världens sju största klassiska skivbolag, om man ser till lagerförda artiklar) och hon förblev bolaget trogen så länge hon kunde spela professionellt. ”Guldflöjten” förgylldes av min styvfader i Finland. Gunilla blev en av världens allra mest inspelade flöjtister med en oerhörd repertoarrikedom. Hon var en av de allra första som profilerade sig genom överdådigt spel på alla fyra flöjttyperna, från piccolo till bas. Utan hennes insatser hade BIS inte varit vad det är i dag. Att hennes signum, guldflöjten, nu blir allmän egendom genom Musikverket känns helt rätt.

Över sjuttio verk

Gunilla von Bahr framförde inte bara traditionella verk. Hon fick även musik skriven till sig, det blev sammanlagt över sjuttio verk varav sju är flöjtkonserter. När hon gick in i den mer administrativa delen av musiklivet fortsatte hon att spela flöjt.

1991 utnämndes hon till ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien. Och hennes gärning slutade inte där. Gunilla hade även tankar om förhållandet mellan musik och hälsa och arbetade för att främja forskning på området och koppla det till politiken.

2011 tilldelades Gunilla von Bahr Kungl. Musikaliska akademiens finaste utmärkelse, Medaljen för Tonkonstens Främjande.

Lyssna på en av skivorna i serien Solflöjt, här.

Kommentarer

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.