Pulp på Øyafestivalen 2011. Foto Kim Erlandsen/NRK/FLickr (CC)

Pulp på Øyafestivalen 2011. Foto Kim Erlandsen/NRK/FLickr (CC) 

Cool Britannia

Musik- och teaterbiblioteket har inte bara handskrivna noter av Tjajkovskij och böcker om klassisk musik. De kan även stoltsera med kunskap och material om nyare genrer. En av bibliotekariernas hjärta klappar lite extra för britpop, eller ”Cool Britannia” som det ibland kallas.

Direkt till spellistan!

Tidigt 90-tal var grungemusikens storhetstid. Den amerikanska musikstilen med Nirvana i spetsen dominerade även i Sverige och Storbritannien. Ungdomar med håliga kläder, gärna med en och annan färgfläck, och Kurt Cobain i hörlurarna var en vanlig syn på både Stockholms, Londons och Seattles gator.

Men i mitten av 90-talet tog den brittiska populärmusiken ett rejält kliv framåt. Band som Suede och Blur slog igenom med full kraft och slog undan benen för grungens raspiga röster och grötiga gitarriff. Den brittiska gitarrpopen med 60-talsinfluenser gjorde sitt intåg även i Sverige och inspirerade svenska band som Brainpool och Popsicle.

En britpopare i Alingsås

I Alingsås bodde vid den här tiden tonåringen Astrid Evasdotter Smith och hon minns sitt första möte med britpopen än i dag.

– Jag gick i nian när BlursParklife kom ut, efter det var jag fast. Jag skaffade likadana Dr. Martens som Damon Albarn, sångaren i Blur, och började åka in till Göteborg för att köpa skivor. Jag läste på hemma i Alingsås, därefter åkte jag in till Skivhugget i Göteborg och handlade.

I dag är Astrid Evasdotter Smith bosatt i Stockholm, hon arbetar som bibliotekarie på Musik- och teaterbiblioteket och hon har satt ihop veckans spellista. Dr. Martens-kängorna är slängda sedan länge, men britpopen strömmar fortfarande ur hennes högtalare vid jämna mellanrum.

Förfinad smak med åren

– Efter några år blev min engelska bättre och jag började lyssna mer på texterna. Då blev Pulp mina favoriter, men jag plockar fortfarande fram Oasis ibland för energins skull.

Fler band slog igenom efter Suede och Blur. Oasis kritikerrosade debutalbumDefinitely Maybe (1994) toppade snart försäljningslistan på hemmaplan och klättrade även högt på listorna utanför landets gränser. Succén följdes upp och överträffades försäljningsmässigt med (What’s the story) Morning Glory? följande år.

Första dygnet efter skivsläppet sålde en av Londons största skivbutikskedjor två exemplar i minuten. Vid veckans slut hade skivan sålt i 346,000 exemplar och den låg snart i topp på listorna i Storbritannien, Sverige, Spanien och Schweiz. På den amerikanska Billboard-listan klättrade den ända upp till en fjärdeplats.

Sönderslagna hotellrum

Popluggar, runda glasögon och kostymer. Britpoparna var betydligt prydligare än grungens företrädare, men snart stod det klart att många av popartisterna förde en rätt destruktiv livsstil, kantad av alkohol och droger. Ett antal trashade gitarrer och sönderslagna hotellrum följde i turnéernas spår.

Det blossade även upp en konflikt mellan Oasis och ett annat av britpopens mest framgångsrika band, Blur, som stod för ett annat musikaliskt uttryck inom genren. Bråket kulminerade med att Oasis gitarrist Noel Gallagher önskade att halva Blur skulle dö i aids. Genren hade fler strulpellar i sitt stall. Jarvis Cocker, sångare i Sheffieldbandet Pulp, bjöd på en minnesvärd uppvisning när han avbröt ett av Michael Jacksons tv-framträdanden med att storma upp på scenen och visa rumpan för tv-kamerorna.

Uppgång och fall

Den gamla rockdevisen ”it’s better to burn out, than to fade away” (det är bättre att brinna ut, än att blekna bort), en fras som Kurt Cobain för övrigt citerade i sitt självmordsbrev 1994, verkade gälla för många av banden. Och vid 90-talets slut började britpopens ljus att flacka rejält. Cool Britannias storhetstid, som illustrerades av amerikanska Vanity Fairs specialnummer av fenomenet med Liam Gallagher och Patsy Kensit på omslaget i mars 1997, var över, även om många av banden släppte skivor en bra bit in på 2000-talet, till exempel Oasis.

Under 2010-talet har britpopen blivit liveaktuell igen i och med att både Pulp och Blur har gett sig ut på turné. I sommar gör det sistnämnda bandet en av årets få spelningar i Sverige, på festivalen Way Out West i Göteborg.

Lista över veckans låtar

  • She Bangs the Drum Slowly – The Stone Roses
  • Girl From Mars – Ash
  • Digsy’s Dinner – Oasis
  • Disco 2000 – Pulp
  • Stars In Your Eyes – Shed Seven
  • Sulk – Radiohead
  • There’s No Other Way – Blur
  • Alma Matters – Morrissey
  • Destiny Calling – James
  • My Little Empire – Manic Street Preachers
  • Space And Time – The Verve
  • Pure Morning (Album Version) – Placebo
  • My Beautiful Friend – The Charlatans
  • New Generation – Edit – Suede

Lästips från biblioteket

Andres Lokko 1989–1998
Andres Lokko 1999–2009
Britpop and the English Music Tradition
Britpop! Cool Britannia and the Spectacular Demise of English Rock
Britpop! Text och ackord
Blur, the best of (text och ackord)
Oasis: hyllning eller plagiat? Uppsats om Beatlesinfluenser hos Oasis
Oasis : Round Their Way
Tidskriften Pop
The Music and Art of Radiohead

Har du egna favoritlåtar inom britpopen? Dela gärna med dig i kommentatorsfältet.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.