" "

Sara Parkman och Samantha Ohlanders. Foto: Ulla Montan 

Folkduon Sara och Samantha kurerar Caprice-katalogen

Catalogue Curations är ett nytt initiativ där Caprice Records bjuder in framstående musiker för ett personligt axplock av skivbolagets samlade material. Den första volymen, Supertraditionellt Material, är en djupdykning i den svenska folktraditionen med inspelningar som sträcker sig ända från slutet av 1940-talet till 2006. Urvalet står de namnkunniga folkmusikerna Sara Parkman och Samantha Ohlanders för.

– Att göra ett sådant här urval från en katalog hänger ihop med hur det är att vara folkmusiker. Man är med och väljer det man tycker är bra och för det vidare in i framtiden. Det är ju det som är tradering, och något som folkmusiker jämt har gjort. Det är en gedigen tradition, säger Samantha Ohlanders.

Arkivchef Dan Lundberg är nöjd med samarbetet:

– Att kunna vara en resurs och inspiration för utövande musiker skiljer musiksamlingar från andra arkiv. När vi på Caprice Records frågade Sara och Samantha om de skulle kunna kurera en utgåva med deras förebilder var det just den processen vi vill lyfta fram. Genom den här produktionen får vi en inblick i vad dessa nyfikna och nyskapande musiker inspireras av i sitt arbete med traditionsinspelningar.

En kanon av svensk folkmusik

Albumet består av 18 spår. Tongivande inspelningar av bland annat gruppen Frifot och sångaren Dansar Edvard Jonsson samsas med mindre självklara spår som körmusiken i Salve Regina. Den sistnämnda var inte tilltänkt från början, men under grävandet i katalogen stötte Sara på stycket. Det fanns något i tonaliteten och andningen som de tilltalades av kände igen från folkmusikkulturen

Även om de beskriver urvalet som en kanon av skandinavisk folkmusik, betonar Samantha att formen egentligen stod före innehållet. Det var inte bara det bästa som skulle med. Det första som når öronen är Tjugmyr Maria Larssons lockrop ute i ett naturligt ljudlandskap. Lockropen, eller kulningarna som det också kallas, återkommer i slutet av spellistan, där ett nästan 16 minuter långt utdrag av Vallmusik kring Stångtjärn avrundar det hela.

– Vi har ramat in det med kulningarna. Dels för att det är lite av vårt signum, men det blir också en mjuk ingång. Sedan kan man växa in i någonting som blir större, för att sedan tona av. Det är den musikaliska kurvan som vi har hållit oss till, säger Samantha.

Tanken är att skivan ska fungera som en mjukstart i den skandinaviska folkmusiken för den obevandrade.

– Jag älskar de här jättenördiga skivorna med traditionell musik som Caprice har gett ut, det är fantastiska inspelningar, men det är inte något som kanske alla orkar lyssna igenom. Den här spellistan kanske kan bli en ingång för de som inte är arkiv-älskare – för att hitta in till traditionsmusikens värld, och göra det njutbart. Vi vill använda det här fantastiska materialet till att göra något man vill lyssna på igen och igen.

Insatta i materialet

Som högskoleutbildade folkmusiker var Sara och Samantha väl bekanta med mycket av materialet innan de gick in i projektet. Katalogen var en ständig närvaro under studietiden.

– Vi hade kanske hade två böcker som var obligatoriska men det var nödvändigt att gå till Svenskt Visarkiv. Vi hade ett skivbibliotek fullt med Caprice-skivor. Det har varit en viktig del i vår utbildning, så det kändes väldigt kul att få frågan att göra det här.

Supertraditionellt Material är ett samarbete mellan Caprice och nya skivbolaget Supertraditional som Samantha och Sara har startat tillsammans med Hampus Norén, Anna Möller, Karin Linderoth och Elvira Varghans – albumtiteln blir därmed en hänvisning till skivbolaget.

– Samtidigt är det ju traditionellt material, men kurerat, så man kan lägga till ett ”super” i början. Det är så att säga extra omhändertaget, det här materialet, säger Samantha.

 

Om Samantha Ohlanders (30) och Sara Parkman (30):

Har både individuellt och som duo blivit ansikten för den svenska folkmusiken. Båda sjunger och är violinister. Tillsammans har de turnerat under många år, uppträtt med föreställningen Fäboland på Riksteatern, varit värdar på Sommar i P1 och släppt debutalbumet Matriarkerna. Återkommande teman är feminism och antinationalism.