Lyssna på dragspelsmusik ur Musikverkets arkiv

Lyssna på musiken

Ett par valser, två marscher och ett medley av kända jazzmelodier. Lyssna på sex ljudspår ur Svenskt visarkivs samling med dragspelsmusik.

Stefan Dahlén – Vårvalsen (Erik Dahlén)

 

 

Inspelad den 17 oktober 1972 i Handen, Stockholm, av Gunnar Ternhag för Svenskt visarkivs räkning.

Stefan Dahlén (1920-1986) hör till de mer namnkunniga svenska dragspelarna. På sin meritlista har han flera skivinspelningar, förstaplaceringar från såväl svenska som internationella dragspelstävlingar och turnéer i USA. Stefan Dahlén är också en av de många dragspelsstjärnor som passerar revy i Ragnar Frisks film 100 dragspel och en flicka från 1946.

Som många dragspelare som slog igenom på 1930-talet anammade Stefan Dahlén den tidens moderna jazzmusik. Han spelade också en mer avancerad uppvisningsmusik. Ett exempel är den egenkomponerade Präriens uppvaknande som han gärna använde som tävlingsnummer. När Svenskt visarkiv i oktober 1972 gjorde en längre inspelning med Stefan Dahlén var det dock faderns folkmusikaliska repertoar och den lokala spelmanstraditionen i hembygden Tåsjö i norra Ångermanland som var av primärt intresse. Här spelar Stefan Dahlén Vårvalsen, komponerad av fadern Erik Dahlén.

Vårvalsen finns med på albumet Munspel & Handklaver som Caprice Records har gett ut. Mer info om skivan här.

Andrew Russel – Skarpskyttarnas marsch (okänd)

 

 

Inspelad den 6 februari 1975 i Gagnef, Dalarna, av Gunnar Ternhag för Svenskt visarkivs räkning.

Andrew Russel (1895-1981) föddes i Bäsna socken, Dalarna, som Anders Granlund. Under en tioårsperiod mellan 1912 och 1921 var han verksam i USA och presenteras därför ofta än i dag som ”svenskamerikan”. I USA tog han det mer amerikanskklingande artistnamnet Andrew Russel. Han turnerade bland annat tillsammans med bondkomikern Olle i Skratthult (Hjalmar Pettersson) och med dragspelare som Ragnar Sundquist och bröderna Eric och Carl Gylling.

Tillbaka i Sverige spelade han under 1920- och 30-talen främst tillsammans med dragspelaren Richard Dahlgren eller som ackompanjatör åt olika sångsolister. Andrew Russel slutade dock som yrkesmusiker redan i slutet av 1930-talet för att istället arbeta på en snickerifabrik i Gagnef. Efter att ha spelat i lokala dansorkestrar under en period slutade han helt att uppträda offentligt.

När Gunnar Ternhag vid Svenskt visarkiv besökte Andrew Russel på ålderdomshemmet Gagnefsgården 1975 var det en åldrad dragspelare som dokumenterades. Något kan dock höras av den virtuositet som en gång gjorde honom så ryktbar att han på konsertaffischerna kallades för ”världens främsta dragspelskonstnär”.

Andrew Walter – Medley: Stardust (Hoagy Carmichael & Mitchell Parish)/Bugle call rag (Jack Pettis, Irving Mills & Elmer Schoebel)/The Lambeth Walk (Noel Gay & Douglas Furber)

 

 

Inspelad den 5 november 1938 i B.R.A-studios, Stockholm.

Andrew Walter (1914-1978) var utan tvekan en av de största svenska dragspelarna under 1900-talet. Han var stilbildande som instrumentalist och mycket produktiv som kompositör och arrangör. Hans egenkomponerade vals Afton på Solvik räknas i dag som en dragspelsklassiker.

Genom turnéer, skivinspelningar och inte minst efter sitt mångåriga engagemang som kapellmästare i radio- och tv-programmet Frukostklubben blev han rikskänd. Andrew Walter var också något av en dragspelsentreprenör. Han gav ut såväl handböcker om dragspelsreparation som undervisningsmaterial. Tusentals dragspelare har lärt sig spela efter Andrew Walters korrespondenskurs. Tillsammans med hustrun och medmusikanten Birgit Kejving drev han både notförlaget Edition Walter Kejving och tidskriften Accordion-Journalen.

Denna medley är en riktig raritet ur Andrew Walters långa karriär, ett potpurri på kända jazzmelodier från en privatinspelad 78-varvsskiva. Inspelningen gjordes i B.R.A.-studios i Stockholm redan 1938, ett år före den officiella skivdebuten på skivbolaget Sonora.

Erik Frank – Likt en sommarvind (Sol och Vår)

 

 

Uppgifter om inspelningsplats och datum saknas.

Erik Frank (1915-2005) är kanske mest känd som jazzmusiker. Men i likhet med de flesta av sin generations dragspelare hade han en bredd i repertoaren som också rymde gammal dansmusik och schlagers. I valsen Likt en sommarvind hörs drag av samtliga dessa genrer. Den är det enda spåret på en outgiven och troligen privatinspelad vinylsingel som i dag förvaras i Erik Franks personarkiv på Svenskt visarkiv. Enligt etiketten är skivan tillverkad i England men det är inte känt om det också är där som valsen är inspelad.

Olga Bexell-Skoglund – Feuert los alt. Blaze-Away (Abraham ”Abe” Holzmann)

 

 

Inspelad den 29 november 1971 i Simlångsdalen, Halland, av Gunnar Ermedahl för Svenskt visarkivs räkning.

Dragspelet har inte bara varit de professionella musikernas instrument. Det utvecklades snabbt till att bli ett utpräglat folkinstrument som användes till såväl anspråkslöst hemmamusicerande som av dans- och underhållningsmusiker landet runt.

I Svenskt visarkivs många fältinspelningar från 1960- och 70-talen finns flera dragspelare representerade. En av dem är Olga Bexell-Skoglund (1898-okänt) från Simlångsdalen i Halland. Hon uppträdde i första hand tillsammans med sina syskon på danser och andra festligheter i hemtrakten.

När Svenskt visarkiv besökte henne i november 1971 spelades ett 20-tal låtar in, i huvudsak valser, polkor och andra danslåtar som hon lärt sig av sin fader. Hon framför även ett antal låtar ur en mer allmänt spridd dragspelsrepertoar, som marschen Feuert los (alt. Blaze-Away) som bland annat spelats in på skiva av Calle Jularbo.

Stina ”Bångbro-Stina” Karlsson & Albin Fernström – Dalgubbens polska (trad.)

 

 

Inspelad och utgiven 1930 av skivbolaget Polyphon

Stina ”Bångbro-Stina” Karlsson (1909-1982) var en av 1930- & 40-talens många kända dragspelsartister. Hon debuterade både i radio och på skiva 1930, men var redan då etablerad som dans- och konsertmusiker. Hon turnerade med såväl egen kvartett som tillsammans med andra dragspelare. Som så många av sin generations dragspelare medverkade hon också i flera dragspelstävlingar. 1935 ställde hon som enda kvinna upp i Svenska mästerskapet, där hon tog en tredje plats.

Som artistnamnet antyder var Stina Karlsson född och uppvuxen i Bångbro, Västmanland. På 1920-talet flyttade hon till Filipstad, där hon tog jobb i en musikhandel som drevs av dragspelaren Albin Fernström (1892-1960). Dessa båda dragspelare var ett framgångsrikt duettpar under 1930-talet, som gjorde flera grammofoninspelningar, radioframträdanden och turnéer tillsammans. I Filipstad lärde Bångbro-Stina även känna poeten Nils Ferlin. Tillsammans med Albin Fernström spelade hon in flera tonsättningar av Ferlins dikter på skiva. Det var även genom Nils Ferlins kontakter som Karlsson och Fernström 1932 gjorde ett antal inspelningar i London för skivbolaget Durium.

Kommentarer

Leave a Reply