George Kentros & Mattias Petersson på APAP i New York januari 2012 Foto: Ragnar BerthlingGeorge Kentros & Mattias Petersson på APAP i New York januari 2012 Foto: Ragnar Berthling

Svensk musik i New York

Delar av det svenska musiklivet visade enad front när APAP, The Association of Performing Arts Presenters, höll sin musikmässa i New York. Projektet, som även bestod av en svensk konsertkväll, genomfördes med stöd av Musikverket.

APAP:s årliga musikmässa i New York lockar deltagare från hela världen. När mässan gick av stapeln mellan den 6 och 10 januari i år fanns ett brett svenskt startfält på plats. Organisationerna MusikcentrumSvensk JazzMusikalliansenFöreningen svenska tonsättare och Riksförbundet för Folkmusik och Dans deltog tillsammans med de regionala aktörerna Kultur i Väst och Musik i Syd under samlingsnamnet Swedish Music.

– Den nordamerikanska marknaden är viktig, men också stor och knepig. Vi insåg att vi hade större chans att nå ut om vi slog oss samman och marknadsförde oss som en enad kraft, säger Ragnar Berthling, verksamhetsledare på Musikcentrum, som tillsammans med Svensk Jazz ledde samarbetet.

Stort intresse på APAP

Och satsningen gav resultat. Intresset för svensk musik visade sig vara stort på mässan.

– Många producenter och andra nyfikna kom fram till vår monter. Vi knöt många värdefulla kontakter som vi tror kommer att resultera i konkreta utbyten med både USA och Kanada framöver.

Förutom en egen monter på mässan, hölls en välbesökt konsertkväll med svenska band på det nordiska kulturcentret Scandinavia House i New York. Sammanlagt 26 musiker fördelade på nio band följde med på resan för att visa hur svensk musik kan låta i praktiken.

– Vi såg ett stort värde i att vara på plats och visa upp ett svenskt showcase. Det blev en lyckad kväll med många besökare och bra stämning. Vi lyckades bjuda på en helgjuten konsertupplevelse, trots att banden representerade så olika musikstilar, säger Ragnar Berthling.

Spelningar och skivinspelning

För flera av banden ledde deltagandet på APAP till såväl spelningar som inspelningar redan under vistelsen i New York. Bland annat åkte Fredrik Kronkvist Quartet till en studio i Brooklyn dagen efter konserten för att spela in en skiva, medan There Are No More Four Seasons åkte vidare ned till Washington för att spela inför 300 entusiastiska åskådare. Musikern och journalisten Michal Shapiro imponerades av det svenska showcaset och lyfte fram det i sin blogg, med en film på Skarans  och Irmelins framträdande.

Projektet finansierades till största del med ekonomiskt stöd från Musikverket, inom ramen för stöd till utvecklande samarbetsprojekt i musiklivet. Även Musik i Syd, Kultur i Väst och det svenska konsulatet i New York bidrog ekonomiskt.

Stöd från Musikverket

– Stödet från Musikverket var helt avgörande för genomförandet av projektet. Det krävdes en extrem logistik att få till det hela. Så här i efterhand har vi insett att det var ett ganska vågat projekt, men i slutändan gick det väldigt bra. Vi gjorde verkligen det vi föresatte oss och mer därtill.

På plats på APAP fanns även Isabel Thomson, internationell koordinator på Musikverket.

– Det var ett lärorikt projekt för alla inblandade. Det känns extra kul att organisationerna slog sig samman på ett för musikvärlden ganska ovanligt sätt och att de lyckades etablera en form för internationellt samarbete. Nu börjar arbetet med att föra över erfarenheterna och kunskapen till andra aktörer som är sugna på att göra liknande saker, säger hon.

Fakta om projektet

Mer om Musikverkets projektstöd

Kommentarsfunktionen är stängd