Blodhov. På bilden: från vänster, Karin Rehnqvist, Martin Fahlenbock och Lena Willemark.Blodhov. På bilden: från vänster, Karin Rehnqvist, Martin Fahlenbock och Lena Willemark.

Svensk folkmusik möter nutida europeisk konstmusik: Blodhov

Att undersöka och utveckla det klangliga mötet mellan svensk folkmusik och europeisk nutida konstmusik. Det är tanken i det sceniska konsertstycket Blodhov som utgår från en moderniserad fornnordisk dikt.

Isländsk diktsvit

Blodhov är en diktsvit av den isländska författarinnan Gerdur Kristny från 2010 (utgiven på svenska 2013). Den är en moderniserad version av en fornnordisk dikt där guden Freyr får syn på flickan Gerdur och våldför sig på henne under nio nätter. Gerdur föder en son och återvänder till föräldrahemmet med sonen.

Berättelsen, som är koncentrerad och känslomässigt stark, förmedlar en verklighet av förföljelse och våld som är en realitet för många kvinnor och barn världen över i dag.

Ett sceniskt konsertstycke

Med diktsviten som utgångspunkt kommer tonsättaren Karin Rehnqvist att komponera ett stycke där svensk folkmusik möter nutida europeisk konstmusik. Stycket ska framföras av folkmusikartisten och sångerskan Lena Willemark och den tyska nutida musikensemblen ensemble recherche. Målet är att skapa en scenisk konsert i kammarmusikformat, ett stycke stiliserad musikdramatik.

Blodhov kommer att sjungas på svenska med viss text som projiceras i scenografisk form. Detta för att berättelsen ska bli begriplig för publiken oavsett vilket land den framförs i. Det sceniska konceptet kommer regissören och scenografen Svante Grogarn att arbeta fram.

Syftet med Blodhov, vars fullständiga projektnamn är Svensk folkmusik möter nutida europeisk konstmusik: Blodhov, är inte bara att förena två olika musikstilar. Stycket ska också undersöka hur musiker som ständigt utmanas att hitta nya spelsätt och möjligheter på sina instrument förhåller sig i mötet med den skandinaviska folkliga sångtraditionen.

Blodhov är tänkt att framföras i olika slags konsertlokaler, framför allt i Sverige och Tyskland men även i större internationella sammanhang. Komponerandet beräknas pågå mellan september 2014 och augusti 2015. Repetitioner kommer att genomföras hösten 2015 och uruppförande är planerat till 2016.

Fakta

Projektägare: Science & Music Stockholm AB

Projektet beviljades 652 800 kronor i ansökningsomgång 2014:1

Mer om Musikverkets projektstöd.

Kommentarer