Jazzkvintetten Oddjob. Foto: Klara G

Jazzkvintetten Oddjob. Foto: Klara G 

Oddjob gör jazz av vallåtar och lockrop

Oddjob vänder sig bakåt i tiden för att blicka framåt på skivan Folk. Här är sju nya låtar som alla är inspirerade av Caprice-klassikern Lockrop och Vallåtar.

Att albumet Folk kommer ut hösten 2015 ser ut som en tanke – och är det också. Det har gått 50 år sedan Jan Johansson, Bengt-Arne Wallin, Georg Riedel och Bengt Hallberg fick i uppdrag av Sveriges Radio att göra en liknande djupdykning i svensk folkmusik som till slut blev skivan Äventyr i jazz och folkmusik. Men där slutar likheterna.

Levandegörande av samlingarna

– Jag kontaktade Oddjob av flera skäl, säger Dan Lundberg, överbibliotekarie och arkivchef på Musikverket och den som tände gnistan. Ett skäl var att fira 50-årsjubileet av Äventyr i jazz och folkmusik genom att se hur svenska jazzmusiker skulle lösa samma uppgift i dag. Men en sak var säker, vi ville inte göra en kopia utan något nytt.

Oddjob består av Goran Kajfeš på trumpet, Peter Forss på bas, Per ”Ruskträsk” Johansson på saxofon, Daniel Karlsson på piano och Janne Robertson på trummor. Ett annat skäl att ge bandet uppdraget var att hitta ett sätt att levandegöra de samlingar som statliga institutioner och myndigheter har av musik.

”Arkiven är till för att användas”

– Musikarkiv är till för att användas, det är ett misslyckande om samlingarna bara blir stående och samlar damm, säger Dan Lundberg. Historien är ju inte ett dött objekt. Den är något att inspireras av och föra vidare, men med nya förtecken. Vad kan då vara bättre än att ge en av Sveriges främsta och mest kreativa jazzgrupper fria händer?

Från början var det tänkt att musiken enbart skulle framföras vid slutkonserten av Musikverkets forskningsprojekt Mixa eller maxa, ett projekt som ytterst ställer frågan varför man samlar och dokumenterar musik, konst eller andra estetiska yttringar. Står universella estetiska värden eller ett avgränsat etniskt och nationellt kulturarv i fokus?

Från folkmusik till jazz

Efter konserten stod det dock klart för alla närvarande att musiken måste leva vidare. Den var helt enkelt för stark för att inte spelas in.

– När vi började med projektet lyssnade vi på allt möjligt ur samlingarna men föll ganska snabbt för Lockrop och Vallåtar, säger Goran Kajfeš. Öppenheten i de här melodierna och de fantastiska stämningarna som finns där, allt det talade direkt till oss, fick oss att gå vidare musikalisk och hitta uttryck som vi kanske inte skulle nå på egen hand.

Kollektiv improvisation

Själva inspelningen av Folk följde snabbt sitt eget mönster. Bandet valde en låt i taget att kollektivt improvisera över tills något uppstod som kändes färdigt att spelas in. Därefter valde de en ny låt, med en ny vinkel och en annan stämning att utgå från.

– Vi har, som alltid när vi gör en platta, velat skapa en variation som känns intressant, säger Per Ruskträsk Johansson. Därför blir varje låt som en reaktion på de andra. Och vi har verkligen försökt fånga upp och förstärka stämningen i varje enskild låt.

– Och så har vi varit noggranna med att dechiffrera varje skevhet i melodierna och rytmerna, säger Goran Kajfeš. De här lockropen och vallåtarna har sina egna musikaliska stigar och dem har vi verkligen ansträngt oss att följa.

Liveinspelning i studion

Alla sju låtar är inspelade live i studio. Oddjob som tidigare arbetat mycket med pålägg och olika instrumenteringar är här ett band som spelar, komponerar och arrangerar i ögonblicket, ibland med en förlaga i samplad form som sjätte medlem.

Under arbetet med Folk har Oddjob kollektivt slagits av hur universell folkmusiken är.

– Visst, det svenska vemodet och stämningarna finns där, säger Goran Kajfeš. Men flera av de här lockropen och vallåtarna skulle ju lika gärna kunna komma från stäppen i Centraleuropa eller varför inte från Afrika. De är i ordets sanna bemärkelse gränslösa.

Lyssna på låtarna som bandet har inspirerats av (Spotify)

Kommentarer