Foto: Miki Anagrius

Foto: Miki Anagrius 

Ny utlandssatsning med fokus på Norden

Det finns en stor vilja i musiklivet att verka internationellt. Ett utökat uppdrag till Export Music Sweden ska ytterligare få fart på verksamheten och sätta svensk musik på kartan, nu med fokus på Norden.

Export Music Sweden får en miljon kronor för att under 2016 fortsätta att verka för det fria musiklivets internationella etablering. Med det fria musiklivet menas den del av musiklivet som inte är fast knuten till någon offentligt finansierad organisation. Förutom att främja musiklivets deltagande på viktiga internationella festivaler och mässor läggs ytterligare ett fokusområde till uppdraget – den nordiska marknaden.

”Viktig men förbisedd marknad”

– Norden är en viktig men ofta förbisedd marknad för svenska musikaktörer som vill verka internationellt, säger Isabel Thomson, internationell koordinator på Musikverket. Med detta avtal hoppas vi att musikaktörer i Sverige blir inspirerade till att samarbeta mer på ett nordiskt plan.

Export Music Sweden ska göra en bred kartläggning av marknaden för att främja möjligheter till samarbeten och konsertverksamhet inom Norden. Informationen ska bland annat bestå av möjliga turnérutter, uppgifter om bokare, producenter och agenter, gager och skatter, listning av klubbar, konserthus och festivaler, samt finansieringsmöjligheter.

Stimulera nordiskt samarbete

En central del i uppdraget är att göra informationen tillgänglig och sprida den till det fria musiklivet. Det långsiktiga målet är att svenska musiker och tonsättare ska vidga sin marknad och stimuleras att arbeta i Norden, samtidigt som nordiska och andra aktörer lockas till Sverige.

– Att återkomma flera gånger till en marknad vare sig det gäller spelningar eller möten är ofta en förutsättning för att lyckas med export, säger Jesper Thorsson, vd på Export Music Sweden. Då är det i många fall smart att börja med våra grannläder. Vi ser fram emot detta uppdrag och att kartlägga de nordiska marknaderna för att underlätta intranordiska samarbeten.

Internationella mässor och festivaler

Den nordiska satsningen är en fortsättning på ett tidigare samarbete. 2013–2015 arbetade Export Music Sweden på Musikverkets uppdrag med att främja och förbättra det fria musiklivets deltagande på viktiga internationella festivaler och mässor. Export Music Sweden har samordnat det svenska deltagandet och ordnat showcase på bland annat Jazzahead i Bremen, Classical:Next i Wien och Womex. Detta uppdrag förlängs till att gälla även 2016.

Uppdragen till Export Music Sweden är en del av Musikverkets arbete med att främja internationaliseringen av det fria musiklivet i Sverige.

Om Export Music Sweden

Export Music Sweden ägs av SAMI (Svenska Artister och Musikers Intresseorganisation), Stim (Svenska Tonsättares Internationella musikbyrå) och Ifpi Svenska Gruppen (International Federation of the Phonographic Industry) där SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter) ingår. Verksamheten finansieras både genom ägarna och av offentliga medel.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.