Stockholms Saxofonkvartett. Foto Ulrika Ljungberg

Stockholms Saxofonkvartett. Foto Ulrika Ljungberg 

Musik på oväntade platser

Stockholms Saxofonkvartett och turkiska New Music Cooperative strävar åt samma håll – att sprida nyskriven konstmusik till grupper som inte ens vet att genren existerar. Musiksamarbetet har fått stöd från Musikverket.

Mitt på ett torg i Istanbul står en svensk saxofonkvartett och spelar, rakt upp och ner. Folk strömmar förbi, några stadsbor jäktar vidare med sina matkassar i vardagsstressen, men förvånansvärt många stannar upp och lyssnar till tonerna av nyskriven turkisk konstmusik.

Saxofonister i Turkiet

Bakgrunden till Stockholms Saxofonkvartetts utomhusspelning i centrala Istanbul är ett samarbete med det turkiska kooperativet New Music Cooperative, som består av musiker och tonsättare och leds av professorn Dr Ahmet Yürür.

– Kooperativet tog kontakt med oss för fem år sedan för att de ville ha hjälp med att föra ut sin musik och med att nå nya lyssnargrupper, något som vi har arbetat aktivt med i både Sverige och utomlands. Sedan dess har vi spelat tillsammans regelbundet på olika platser i Turkiet, oftast utomhus, säger Leif Karlborg, medlem i Stockholms Saxofonkvartett. Vårt mål är att spela nyskriven kammarmusik på oväntade platser, för ovana lyssnare som kanske inte ens vet att den här typen av musik existerar.


Jörgen Pettersson och Ivo Nilsson improviserar på Folya Concert Hall, i Istanbul. Publicerat med upphovsmännens tillstånd.

I Turkiet är utrymmet för nutida konstmusik mer begränsat än i Sverige, med färre aktiva musiker, tonsättare och inte minst lyssnare. Men när Stockholms Saxofonkvartett, som förutom Leif Karlborg består av Per Hedlund, Jörgen Pettersson och Sven Westerberg, och New Music Cooperative har genomfört spelningar i olika städer i Turkiet har mottagandet varit över förväntan, enligt Leif Karlborg.

”Fantastiskt gensvar”

– Intresset har varit jättestort och gensvaret fantastiskt, oavsett om vi stått på en utomhusscen i staden Marmaris eller i en universitetsaula i Ankara, säger han.

I december åkte saxofonkvartetten och den svenska tonsättaren Iwo Nilsson, som också har ingått i samarbetet, till Turkiet för att tillsammans med två musiker från New Music Cooperative ge fyra konserter och fyra seminarier på musikuniversiteten i Ankara och Istanbul. Repertoaren bestod av över 30 nyskrivna turkiska verk som har donerats av kooperativets tonsättare, samt verk av Iwo Nilsson. Projektet finansierades med stöd från Musikverket, inom ramen för internationella samarbetsprojekt.

– Det var knökfullt både på konserterna och seminarierna. Musikstudenter, universitetslärare och många andra nyfikna kom för att lyssna på musiken och för att höra oss berätta om hur vi arbetar.

Förutom ett möte mellan ny publik, musiker och tonsättare har samarbetsprojektet även inneburit ett möte mellan olika musikaliska traditioner. Även om Iwo Nilsson och de turkiska tonsättarna alla skriver nutida konstmusik är skillnaden mellan verken stor, menar Leif Karlborg.

Olika musikaliska stilar

– Den turkiska stilen är väldigt speciell, inte taktindelad som den svenska, utan består ofta av ett mer linjärt partitur. Det måste nästan läsas grafiskt i tid och det blir ett annat sätt att spela på. Vi har lärt oss otroligt mycket.

Och det lärorika samarbetet fortsätter, även om projektet med stöd från Musikverket nu är genomfört. Under resan i december blev Stockholms Saxofonkvartett inbjuden till fler platser i Turkiet och ska bland annat spela på en festival på den turkiska delen av Cypern i sommar.

– Det är inte slut på något sätt. Samarbetet fortsätter och repertoaren kommer att utvidgas med både svenska och turkiska verk. Dessutom har vi stor nytta av det vi har lärt oss i Turkiet när vi försöker nå nya ovana lyssnare på hemmaplan och andra delar av världen, avslutar Leif Karlborg.

Fakta om projektet

  • Projektnamn: New Music Coop
  • Projektägare: Leif Karlborg
  • Projektstöd från Musikverket: 186 621 kr i ansökningsomgång 2011

Mer om Musikverkets projektstöd