Osiel Ibáñez

”Man ska inte vara rädd för att försöka påverka”

Osiel Ibáñez är en av Musikverkets tre deltagare i ISPA Swedish Fellowship Program, en treårig ledarskapsutbildning för scenkonstproducenter. Programmet ska ge ökad kunskap och bättre verktyg för internationella samarbeten i det fria musiklivet.

Till vardags är Osiel Ibáñez produktionschef på musikorganisationen Selam. Organisationen arbetar sedan 1997 med att öka mångfalden inom svenskt musikutbud och driver en internationell verksamhet med bas i Stockholm och Addis Abeba. Osiel Ibáñez har arbetat i Kulturrådets referensgrupp för fria musikgrupper samt föreläst om Selams strategier för internationalisering och publikutveckling på internationella musikmässor och konferenser. Han deltar i ISPA Swedish Fellowship Program mellan 2015 och 2017. Programmet finansieras av Musikverket och Svensk Scenkonst.

Hur skulle du sammanfatta programmet såhär långt?

– Det här var min tredje kongress, om man räknar med Malmökongressen sommaren 2015, och sammanfattningsvis skulle jag beskriva ISPA som ett nätverk av kontakter och erfarenheter. Fellowship-programmet inleder varje ISPA-kongress med en eller två utbildningsdagar för stipendiaterna inom olika ämnen. Det är kul att under dessa dagar höra mer från olika stipendiater om deras villkor och utmaningar.

Vad är den viktigaste lärdomen hittills?

– Att man inte ska vara rädd för att försöka påverka. Under föregående kongresser har det, framförallt från oss stipendiater, uttalats ett behov av att driva ISPA i en riktning som känns angelägen för vår samtid, där den globala utvecklingens förbindelser till kulturen får ta plats. Jag tycker att det har fått gehör såhär långt, även om mycket återstår att göra.

Har ditt deltagande lett till någon konkret verkstad?

– På Selam bedriver vi en i hög grad internationell verksamhet och jag har en idé om vad det är för potentiella samarbeten som kan uppstå. Jag ser ISPA-deltagandet som en lärandeprocess som vid rätt mognad och timing kommer att leda till mycket samverkan och kvalitativa projekt. Jag vill med andra ord helst inte hasta fram något, men det kan bli så att vi redan i höst får se en musikakt stå på en svensk scen som resultat av en ISPA-kontakt!

Hur tar du vidare dina kunskaper till det fria musiklivet?

– Jag arbetar på daglig basis med att skapa möten tillsammans med svenska artister, partners och publik. Allt som stärker oss som organisation kommer även musiklivet till del.

Mer information

Kommentarer