Utställningen Trumma - livets rytm. Foto: Patrik Boëthius

Utställningen Trumma - livets rytm. Foto: Patrik Boëthius 

Kan vi inte dansa nu?

Glädjen i att dansa var påtaglig när Musikverkets barnråd tog uppdraget att som en sportlovsaktivitet ägna sig åt kulturarvet och dokumentera dåvarande Musik- och teatermuseets trumutställning Trumma – livets rytm.

Barnrådet som just nu består av en grupp mellanstadieelever i Stockholm valde att dokumentera genom att dansa och berätta. Dokumentationen blev en film som lyfter fram trummor och rytmer.

Instrument i stället för vapen

Denice berättar att hon valde den turkiska trumman davul som användes i krig. Ljudet skrämde bort fienderna.

– Det är häftigt att man kan använda instrument i stället för vapen.

Dokumentationsprojektetet blev ett samarbete mellan Scenkonstmuseets pedagoger Monica Åslund-Forsén och Anna Hedar och Frans Krook på Fryshuset som filmade och redigerade filmen. Med i projektet var även Per Egland som skapade musik av ljuden från utställningen och barnens egna ljud samt danspedagogen Anna-Linda Egland som jobbade med dans och koreografi.

Ungdomsrådet arrangerade

Att integrera barns och ungdomars perspektiv i all verksamhet är ett tydligt uppdrag för Musikverket och många andra myndigheter. Arbetet med detta sker bland annat genom att barnrådet och även ett särskilt ungdomsråd träffar företrädare för myndigheten och bidrar med synpunkter och uppslag i verksamhetsutvecklingen.

Ungdomsrådets arbete har till exempel resulterat i ett samarbete med Femicrew som är ett nätverk för unga tjejer i Stockholm. Femicrew stod för program och genomförande av Feminight, en kväll med poesi, konst, musik, teater och mycket annat på dåvarande Musik- och teatermuseet i anslutning till stängningen i mars.

Filmen som dokumenterar Trumma – livets rytm finns även att se på Musikverkets videosida där andra filmer från samtal och seminarier finns att ta del av.

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.