Katrin Amberntsson. Fotograf: Urban Jörén

Katrin Amberntsson. Fotograf: Urban Jörén 

”ISPA:s program är ovärderligt”

Katrin Amberntsson är en av Musikverkets tre deltagare i ISPA Swedish Fellowship Program, en treårig ledarskapsutbildning för scenkonstproducenter. Programmet ska ge ökad kunskap och bättre verktyg för internationella samarbeten i det fria musiklivet.

Katrin Amberntsson är chefsproducent på konsert- och kulturarrangören Re:Orient. Hon har tidigare arbetat som eventchef på Södra Teatern i Stockholm, press co-ordinator på tv-kanalen MTV och informatör inom projektet Stockholm – Europas Kulturhuvudstad 1998. Hon har även producerat studieresor till Kairo och Alexandria för svenska kulturarbetare. Hon deltar i ISPA Swedish Fellowship Program mellan 2015 och 2017. Programmet finansieras av Musikverket och Svensk Scenkonst.

Hur skulle du sammanfatta programmet såhär långt?

– ISPA består av cirka 500 chefer som driver festivaler, agenturer och konserthus runt om i världen. Det är en stor förmån att få ingå där och jag har utökat mitt internationella nätverk inom scenkonsten markant sedan jag började ISPA:s Fellowship-program. Förutom att vi deltar i den stora kongressen har vi egna utbildningsdagar där vi diskuterar och jämför hur vi arbetar i våra olika regioner. I årets omgång är vi 48 personer från nästan samtliga världsdelar. Att få utbyta yrkeserfarenheter med andra producenter som verkar i allt från Brooklyn, Peking, Harare, Vancouver, Havanna till New Delhi och Melbourne är förstås helt ovärderligt.

Vad är den viktigaste lärdomen hittills?

– Re:Orient, där jag i dag arbetar som producent och turnéledare, har gått från att producera stora utomhusfestivaler till en bredare verksamhet där vi driver långsiktiga projekt med konserter och föreställningar som vi turnerar med i Sverige och internationellt. Till hösten gör vi vår första längre turné i Mellanöstern. I ISPA:s nätverk får jag bekräftat att många ute i världen redan känner till oss, men jag hoppas att min medverkan i programmet ska synliggöra vårt arbete ytterligare. Fellowship-programmet har också lett till att jag fått möjlighet att, inom mitt fält, bygga upp ett nätverk i Torontos och Montréals musikliv som ger mig möjlighet att utbyta erfarenheter. Via ISPA har jag dessutom funnit en mentor och fått insikt i hur berikande det är. Jag har numera en mentor i Kanada och en i Sverige. Båda är mycket stöttande och generösa med att dela med sig av sina yrkeserfarenheter och är en stor källa till inspiration.

Har ditt deltagande lett till någon konkret verkstad?

– Jag har arbetat halva mitt yrkesverksamma liv med kommunikation och PR och andra halvan med produktion och evenemang, men hållit mig kvar i kulturvärlden och musikbranschen. Mellanöstern har jag tillbringat mycket tid i och arbetat mot på olika sätt sedan drygt tio år tillbaka. Där hamnade jag av en slump genom mitt musikintresse. De senaste åren har gapet mellan Mellanöstern och västvärlden både minskat och ökat markant och därför blir behovet av kunskapsutbyte och möten allt viktigare. Kulturen har en stor roll att spela som verktyg för ökad förståelse och brobyggare.

– Något som ligger mig varmt om hjärtat är hur vi kan möta en ny publik, med andra rötter än den traditionellt västerländska. Nu i januari gjorde jag ett studiebesök i Toronto, som anses vara en av världens mest mångkulturella städer. Syftet med resan var att lära mig mer om hur scenkonstarrangörer där arbetar med publikutveckling. Jag fick många intryck att ta med mig hem. Både i Kanada och USA är det ett par festivaler och arrangörer som visat intresse att ta dit några av de grupper och föreställningar som vi jobbar med i Sverige.

Hur tar du vidare dina kunskaper till det fria musiklivet?

– Sedan jag började programmet har jag dels handlett en kurs för blivande festivalarrangörer och dels hållit en del föreläsningar om producent-rollen. Det är ett sätt att återföra mina erfarenheter till det fria musiklivet där behovet av producenter är stort. Dagens producentroll förändras och möts av helt nya krav i en globaliserad värld. Därför är ett internationellt program som det här extra viktigt.

Mer information

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.