Ragnar Berthling

Ragnar Berthling 

”ISPA ger nya perspektiv och ny kunskap”

Ragnar Berthling är en av Musikverkets tre deltagare i ISPA Swedish Fellowship Program, en treårig ledarskapsutbildning för scenkonstproducenter. Programmet ska ge ökad kunskap och bättre verktyg för internationella samarbeten i det fria musiklivet.

Ragnar Berthling har en bakgrund som musiker och har arbetat på Svenska Filminstitutet. Han har de senaste åren varit verksamhetsledare för Musikcentrum Öst, en ideell förening för professionella musikutövare vars huvuduppgift är att förmedla arbetstillfällen för musikgrupper och artister. Han deltar i ISPA Swedish Fellowship Program mellan 2015 och 2017. Programmet finansieras av Musikverket och Svensk Scenkonst.

Hur skulle du sammanfatta programmet så här lång?

– När jag började Fellowship-programmet såg jag fram emot att träffa och lära känna folk i branschen från olika delar av världen, det är alltid värdefullt att bygga nätverk. Men programmet har visat sig ge så mycket mer än så. Deltagarna befinner sig på en oerhört hög professionell nivå och jag har inte bara fått nya kontakter, utan även nya perspektiv och helt ny kunskap.

Vad är den viktigaste lärdomen hittills?

– Extra värdefullt har det varit att knyta kontakt med icke västerländska marknader som till exempel och Malaysia och se hur mycket vi har gemensamt och hur många beröringspunkter som finns, inte minst i synen på konstnärlig kvalitet.

Har ditt deltagande lett till någon konkret verkstad?

– Just nu har vi börjat diskutera ett musikaliskt utbytesprojekt mellan Sverige och Egypten. Dessutom är vi nu mitt i finansieringsfasen av ett EU-projekt med fem länder kring jämställdhet som utvecklades under förra ISPA. Under året har jag också jobbat i ett estniskt mentorprojekt som kommer ur ISPA-kontakter.

Hur sprider du detta vidare till det fria musiklivet?

– Det är en central fråga. Jag är inte här för mitt egna höga nöjes skull utan för att vi på Musikcentrum Sweden ska bli ännu bättre på att företräda de dryga 500 musikakter vi arbetar med och förbättra deras möjligheter att komma ut i världen. Det professionella segmentet mellan musik och publik i Sverige är väldigt svagt, det råder brist på producenter och framför allt kunskap inom management, bokning, pr och publikutveckling. Vi måste bli mycket bättre på att använda dagens möjligheter till att vårda och bredda publiken samt kommunicera med den, inte bara när vi står på scen. Idéerna, kunskapen och arbetsmodellerna finns redan ute i världen, inte minst inom film och teater, men de kommer inte till oss om vi inte plockar hit dem, det har jag en möjlighet att göra via ISPA.

Mer information

Kommentarer