i Musikalisk recycling har gymnasieelever återbrukat kulturarvet. Foto: Jonas André

i Musikalisk recycling har gymnasieelever återbrukat kulturarvet. Foto: Jonas André 

Hur låter återbrukad musik?

Vad händer när en estetklass får skapa ny musik av gammal? I Musikalisk recycling tävlade gymnasieelever i att återbruka musik – och nu har vi en vinnare!

Under höstterminen 2017 har en klass på estetiska programmet vid Karolinska gymnasiet i Örebro gjort något nytt – de har återbrukat kulturarvet. Av åtta dokumentationsinspelningar från Svenskt visarkiv har de skapat ny musik och tagit de inspelade personernas musicerande in i nutid.

Projektet var en del av Musikverkets tävling Musikalisk recycling. Läs mer om projektet i en intervju med läraren Magnus Sjöquist

Nu är tävlingen avslutad. Oscar Olofsson från Örebro vinner en dag i Elektronmusikstudion, EMS i Stockholm. Så här beskriver han arbetet med låten:

”Vanligtvis vet jag vad som ska göras med en sampel innan jag importerat den i datorn, men den här gången fick det gå lite steg för steg, jag började med Olof Jönssons Hia hia svärmor och pitchade ner den 19 semitones, choppade upp delar av flöjten från introt så att jag kunde leka runt med ljuden och forma en ny flöjtslinga av det.

Det andra alstret som jag använde var Måns Olssons Lapp-Nils polska, lade på en reverb, gjorde klarheten i originalfilen mer sweet och sedan ändrade stereovidden så att den hamnade lite längre bakåt i ljudbilden, och choppade upp rösten i introt för anpassa det till arrangemanget men samtidigt ha med exakt det han sjunger.

Från Elin Lisslass och Karin Edvards lockrop tog jag den allra första ton hon sjunger, klippte ut runt en sekund av den, gjorde en kvick fadeout och infogade det som det lilla pipet man hör i bakgrunden av resterande instrument genom att spela runt ljudet i en sekvens på Midi-keyboard.

Jag spelade bas samt trummorna själv med hjälp av min Maschione mk2 (hårdvara) tillsammans med Maschine 2 (mjukvara), vilket jag gjorde hela arrangemanget i till en början, jag kvantiserade så lite som möjligt för att det ska låta som att en människa spelar allt, det vill säga att jag kvantiserade samplarna men inte det jag spelade själv samt pipet.”

I spelaren nedan finns vinnarbidraget!