Marit Strindlund. Foto: Sandra Lee Pettersson

”Förnyelse är alltid ett risktagande”

En hedrad chefsdirigent tar plats i Musikverkets konstnärliga råd. Marit Strindlund vill få fler att sticka ut hakan och hoppas kunna bidra till förnyelsen av svenskt musikliv.

När Marit Strindlund var 18 år och gick på musikgymnasium blev hon placerad framför en orkester och tillsagd att dirigera. Det blev en musikalisk vändpunkt.

– För första gången kände jag att jag hade musiken helt i mina händer, utan något instrument emellan. Musiken flödade mellan mig och orkestern och jag tyckte att det lät fantastiskt. Det gjorde det nog inte alls rent objektivt, men jag kände mig fri.

Klivet upp på pulten

Några månader senare fick hon frågan vad hon skulle bli när hon blev stor. Till omgivningens och hennes egen förvåning svarade hon: dirigent. Och på den vägen är det.

I dag är Marit Strindlund musikalisk ledare och chefsdirigent på Folkoperan i Stockholm, parallellt har hon en karriär som frilansande operadirigent i både Sverige, Belgien och Storbritannien. I bagaget har hon bland annat en dirigentutbildning på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med inriktning mot konsert och opera samt en diplom- och masterutbildning i operadirigering vid Royal Northern College of Music.

”Ett hedrande uppdrag”

Nu kan hon lägga ytterligare en sträng till sin lyra – uppdraget som medlem i Musikverkets konstnärliga råd. Hon är en av åtta ledamöter som utsetts av regeringen för att besluta vart Musiklivets stöd till musiklivet ska gå och för att ge råd i strategiska frågor som rör stödet.

– Det är ett hedrande uppdrag och jag tycker att det ska bli jättekul. Jag hoppas kunna bidra med erfarenhet, lust och nyfikenhet.

Fokus på förnyelse

Hjärtefrågan stavas förnyelse. Att utveckla konstformerna, att nå nya målgrupper och att inte stagnera är centralt – oavsett genre, menar Marit Strindlund.

– Förnyelse är alltid ett risktagande. Du måste våga sticka ut hakan och det är sällan den typen av projekt kan bära sig själva kommersiellt. Därför är Musikverkets stöd så viktigt, det vet jag av egen erfarenhet.

Med fötterna i två världar

Just erfarenheten från såväl institutioner som verksamheten som frilansande dirigent tror hon kan vara en tillgång i arbetet i Konstnärliga rådet.

– Det har gett mig en bred inblick i musiklivets behov och en vetskap om att det ofta är i mötet mellan det fria musiklivet och institutionerna som många av de mest intressanta projekten uppstår.

Mer läsning

Kommentarer