Ornette Coleman Trio på Gyllene Cirkeln hösten 1965. Foto: Christer Landergren

Ornette Coleman Trio på Gyllene Cirkeln hösten 1965. Foto: Christer Landergren 

En kväll kring musikern Ornette Coleman

Den banbrytande jazzmusikern Ornette Coleman gick bort tidigare i år. Den 13 oktober uppmärksammar Svenskt visarkiv hans musikaliska gärning på Stockholm Jazz Festival.

I år är det femtio år sedan altsaxofonisten och kompositören Ornette Coleman (1930–2015) besökte Sverige för första gången. Besöket har gett avtryck i musikhistorien inte minst på grund av de två liveskivor som spelades in på den klassiska jazzklubben Gyllene Cirkeln och som sedan gavs ut på det amerikanska skivbolaget Blue Note.

Coleman var en av de stora innovatörerna inom frijazzrörelsen på 1960-talet och har haft en avgörande betydelse för den moderna improvisationsmusikens utveckling.

– Hans sätt att improvisera bröt mot hur man tidigare spelat inom bebopmusiken. Det blev ett nytt sätt att förhålla sig melodiskt och harmoniskt och han fick stort inflytande på senare musiker, säger Roger Bergner, forskningsarkivarie på Svenskt visarkiv.

Brytpunkt inom jazzen

I dag räknas Coleman till ett av jazzens stora, men när han besökte Stockholm på 60-talet var han kontroversiell.

– Det var en brytpunkt. Han kom med ett nytt tonspråk, vilket gav upphov till en hel del debatt i jazzpress och många vände sig emot det nya.

Till skillnad från många andra internationella jazzprofiler som gästade Sverige hade Coleman med sig sina egna musiker. Kanske för att han med sin spelstil var mer beroende av musiker som var införstådda med hans sätt att musicera.

– På den här tiden kunde en internationell musiker komma och spela en hel vecka i sträck på ett ställe. Det gjorde det möjligt för publiken att höra musiken flera kvällar i rad vilket gav en alldeles unik ingång och möjlighet att lyssna in sig på den nya jazzen.

En kväll kring Ornette Coleman

Tisdagen den 13 oktober bjuder Svenskt visarkiv in till ett seminarium om Ornette Coleman. Arrangemanget äger rum på klassisk mark, i jazzklubben Gyllene Cirkelns gamla lokaler på Sveavägen där Coleman spelade när han besökte Stockholm och Sverige första gången 1965. Medverkar gör Magnus Nygren, redaktör på jazztidskriften OrkesterJournalen, och en panel med särskilt inbjudna gäster. Kvällen arrangeras i samarbete med Stockholm Jazz Festival.

I panelen

  • Elena Wolay, DJ, arrangör och redaktör för fanzinet ”Jazz är farligt”
  • Ingrid Strömdahl, tidigare musikkritiker i Svenska Dagbladet
  • Joakim Milder, jazzmusiker och professor vid KMH
  • Lars-Göran Ulander, jazzmusiker och tidigare chef SR Jazzradion

Tid och plats

Tid: Tisdag 13 oktober kl 18
Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
Entré: 60 kronor (ingen festivalbiljett behövs, ej förköp)

Mer information

Ornette Colemans Stockholmsinspelningar finns utgivna på Ornette Coleman Trio: At the ”Golden Circle” Stockholm, Vol. 1 & 2 (Blue Note).

Visarkivet anordnar ytterligare ett seminarium under Stockholm Jazz Festival: En kväll kring jazzfotografen Christer Landergren.

Läs mer om Visarkivets jazzsamling

Kommentarer

 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.